خبرها


رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان: خسارت بیش از ۶۸۰  میلیارد ریالی سرمازدگی به محصولات کشاورزی/لزوم رعایت تمهیدات محافظت از سرمازدگی محصولات کشاورزی

 رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان گفت: ارزیابی خسارت وارده به محصولات کشاورزی سرمازده در حال انجام است .

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، علی باقرزاده همائی ظهر امروز با اشاره به سامانه پرفشارسرد در مناطق جنوبی کشور به خصوص در استان هرمزگان اظهار کرد: متاسفانه طی یک هفته گذشته شاهد خساراتی به لحاظ سرمازدگی محصولات کشاورزی در مناطقی از شرق ، شمال و غرب استان بودیم.

وی با بیان اینکه بهره برداران بخش کشاورزی قبل از بروز سرما بایستی محصولات کشاورزان خود را تحت پوشش بیمه قرار می دادند، افزود: با هماهنگی های انجام شده اکیپ های ارزیابی غرامت بیمه ای به مناطق اعزام شدند و بررسی ها در حال انجام می باشد.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان ادامه داد: سرمازدگی در مزارع گوجه فرنگی ، بادمجان، فلفل دلمه ای در شهرستانهای میناب و بخش مرکزی این شهرستان، مناطقی از بندرعباس، حاجی آباد ، پارسیان و رودان اتفاق افتاده است.

باقرزاده همچنین در خصوص غرامت بیمه ای اظهار کرد:  کشاورزانی که محصولات خود را بیمه کردند ارزیابی غرامت محصولات کشاورزی آنها در حال انجام بوده و چرخه پرداخت غرامت بیمه ای برای آنها طی می شود.

این مسوول خاطرنشان ساخت: کشاورزان با توجه به سرمازدگی با کاهش عملکرد مواجه می شوند که ما امیدواریم محصولاتی که دچار سرمازدگی شده مجدد به چرخه تولید بازگردد و بایستی تمهیدات لازم در خصوص محافظت از خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی انجام شود.

باقرزاده با بیان اینکه در حال حاضر کاهش دما در استان پایدار می باشد، افزود: مهمترین توصیه تغذیه ایی جهت محصولات کشاورزی محلول پاشی با اسیدهای آمینه همراه با پتاسیم می باشد.

وی همچنین استفاده از وسایل گرمایشی، آبیاری بارانی، آبیاری سطحی، پوشش درختان و استفاده از مه پاش را از روش های مقابله با سرمازدگی محصولات کشاورزی اعلام داشت.

این مسوول ادامه داد: تاکنون یکهزار و ۷۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان از سرما آسیب دیده است که خسارت مالی به کشاورزان استان بیش از ۶۸۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

باقرزده همچنین تصریح کرد: ارزیابی از مزارع خسارت دیده کشاورزی توسط جهادکشاورزی انجام می شود و نتیجه به مدیریت بحران استانداری و در نهایت وزارت کشور ارسال می شود تا بعد از دریافت مصوبه هیات دولت اعتبارات لازم برای خسارت سرمازدگی محصوات کشاورزی تخصیص یابد.