خبرها


ملخ صحرایی آفت جدیدی نیست/ هجوم این آفت در سال جاری شدت گرفت

رئییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در جمع کشاورزان سیاهو حاضر شد و در خصوص آخرین وضعیت مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در این منطقه گزارش داد.

رئییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در جمع کشاورزان سیاهو حاضر شد و در خصوص آخرین وضعیت مبارزه با هجوم ملخ صحرایی در این منطقه گزارش داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: ریزش ملخ‌ها در هرمزگان مبحث جدیدی نیست بلکه در سنوات گذشته نیز همچون جاسک، سیریک و بندرلنگه وجود داشت بلکه امسال شدتش بیشتر شده است.

علی باقرزاده همایی با اشاره به اینکه اگر مبارزه صورت نگیرد، ممکن است خسارت وارد کند، اظهار کرد: اینکه مبارزه صورت نمی‌گیرد از سوی رسانه‌های خارجی امری نادرست و شانتاژ رسانه‌ای است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۴۲ نخستین ورود گسترده ملخ‌های صحرایی کشور به وقوع پیوست، اضافه کرد: نخستین موج حمله در هفتم بهمن‌ماه سال گذشته در ۷ نقطه رخ داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اضافه کرد: در کل استان 156 نقطه ریزش ملخ داشتیم که بی‌سابقه بود زیرا سال گذشته نزدیک دو تا سه هزار هکتار ریزش داشتیم.

باقرزاده با بیان اینکه امسال 8 استان درگیر این موضوع شدند که در این موضوع یک دسته 50 میلیونی و 5 دسته 200 میلیونی وارد استان شد، عنوان کرد: ملخ را نمی‌توان ردیابی کرد به کجا می‌ریزد، این‌طور نیست که یک‌شب بتوان با آن برخورد کرد، چون در کوه‌ها پراکنده‌اند، اول علف بعد هندوانه و سپس مرکبات را می‌خورند.

این مقام مسئول ادامه داد: 250 نفر در استان درگیر این موضوع شدند، از روش سم‌پاشی استفاده کردیم گرچه مشکل ریزش در همه شهرستان‌های استان وجود داشته است.

وی با تأکید بر اینکه مردم، بسیج و سپاه همه واردشده و کمک کردند، اگر مسئولی حرفی زده دلیل نمی‌شود همه استان مشکل داشته باشد، افزود: در این بخش 60 تن سم استفاده کردیم و برای هجوم بعدی 20 تن ذخیره‌سازی کردیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: 117 هزار هکتار فقط در هرمزگان ریزش داشته که حجم بسیار وسیعی را شامل می‌شود؛ شاید کمبودهایی بوده و منکر آن نیستیم اما تاکنون 3 میلیارد تومان هزینه کردیم و 3 میلیارد تومان به سیستم بدهکاریم اما کوتاهی نکردیم و پیگیر خسارت کشاورزان هم هستیم.

باقرزاده افزود: این‌طور نبوده که بتوان هجوم ملخ‌ها را پیش‌بینی کرد و ما کوتاهی کرده باشیم، دنبال جلوگیری تخم‌گذاری بودیم که متأسفانه اتفاق افتاد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نقص‌هایی هست اما کوتاهی نشده است، خاطرنشان کرد: اگر کاستی بوده و مسئولی درجایی خوب رسیدگی یا برخورد نکرده دلیلی نیست که کلیت کار کمبود داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: از مردم می‌خواهیم به ما کمک کنند، ما نیازمند مشارکت کشاورزان هستیم تا الآن همه پای‌کار بودند و ازاین‌پس نیز به این کمک نیاز داریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: هواپیما هر نقطه‌ای را نمی‌تواند سم‌پاشی کند و شرایط خاصی را می‌طلبد؛ توپوگرافی منطقه در این زمینه بسیار مهم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: حجم ریزش ملخ‌ها مشخص است و هنوز نتوانسته‌اند طبیعت ما را از بین ببرند، در رودان 8 هزار هکتار درگیر بود که خسارت‌هایی وارد شد اما اراضی ما از بین نرفته است، اینکه تا چه زمان ادامه داشته باشد بستگی به جهت باد دارد، پیش‌بینی‌ها تا تیرماه بود که جدیداً گفته‌اند تا شهریور خواهد بود اما به‌صورت کلی با احتمال رفت‌وبرگشت‌ها پیش‌بینی می‌شود تا 3 سال درگیر این موضوع خواهیم بود.

باقرزاده عنوان کرد: شرایط استان با این درجه حرارت برای ماندن ملخ‌ها مثبت نیست اما بااین‌حال آمادگی برای مبارزه وجود دارد، این‌که منطقه‌ای ریزش کند ظرف یک ساعت از بین نمی‌رود چراکه پراکنده‌اند به‌طور مثال در رودان 15 روز پاک‌سازی طول کشید.

وی بیان کرد: هواپیما، 250 نفر نیرو، بالغ‌بر 120 تا 130 سم‌پاش داریم، نوع سمی که استفاده می‌کنیم دلتا مترین تولید داخل است و کمترین اثر بر محیط‌زیست را دارد و مالتیون هم برای پروازهای هوایی استفاده می‌شود.