خبرها


مبارزه و ردیابی با ملخ صحرایی در ۱۱۷ هزار هکتار از اراضی استان در حال انجام است

رییس سازمان جهاد کشاورزی درجلسه هم اندیشی در رابطه با واگذاری اراضی پرورش میگو و روند مبارزه با ملخ های صحرایی بیان داشت: 117 هزار هکتاردر 156نقطه در هرمزگان ریزش داشته ایم که حجم بسیار وسیعی را شامل می‌شود؛ شاید کمبودهایی بوده و منکر آن نیستیم اما تاکنون 3 میلیارد تومان هزینه کردیم و 3 میلیارد تومان به سیستم بدهکاریم اما کوتاهی نکردیم و پیگیر خسارت کشاورزان هم هستیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی درجلسه هم اندیشی در رابطه با واگذاری اراضی پرورش میگو و روند مبارزه با ملخ های صحرایی بیان داشت: 117 هزار هکتاردر 156نقطه در هرمزگان ریزش داشته ایم که حجم بسیار وسیعی را شامل می‌شود؛ شاید کمبودهایی بوده و منکر آن نیستیم اما تاکنون 3 میلیارد تومان هزینه کردیم و 3 میلیارد تومان به سیستم بدهکاریم اما کوتاهی نکردیم و پیگیر خسارت کشاورزان هم هستیم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان؛علی باقرزاده همایی در این جلسه گفت: تخلف امکان دارد و درصورتی‌که متوجه شویم یا اطلاع داده شود برخورد می‌کنیم، اما این‌طور نیست که زمین‌ها واگذار و استفاده‌های دیگری شود.

وی تصریح کرد: اینکه سرمایه‌گذار چقدر می‌تواند آورده داشته باشد حداقل 20 درصد است و باقی آن می‌تواند تسهیلات بگیرد هرچند می‌تواند 100 درصد آورده داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تصریح کرد: در کل استان 156 نقطه ریزش ملخ داشتیم که بی‌سابقه بود، سال گذشته هم نزدیک دو تا سه هزار هکتار ریزش داشتیم.

باقرزاده با بیان اینکه امسال 8 استان درگیر این موضوع شدند که در این موضوع یک دسته 50 میلیونی و 5 دسته 200 میلیونی وارد استان شد، عنوان کرد: ملخ را نمی‌توان ردیابی کرد به کجا می‌ریزد، این‌طور نیست که یک‌شب بتوان با آن برخورد کرد، چون در کوه‌ها پراکنده‌اند.

این مقام مسئول ادامه داد: 250 نفر در استان درگیر این موضوع شدند، از روش سم‌پاشی استفاده کردیم گرچه مشکل ریزش در همه شهرستان‌های استان وجود داشته است.

وی با تأکید بر اینکه مردم، بسیج و سپاه همه واردشده و کمک کردند، اگر مسئولی حرفی زده دلیل نمی‌شود همه استان مشکل داشته باشد، افزود: در این بخش 60 تن سم استفاده کردیم و برای هجوم بعدی 20 تن ذخیره‌سازی کردیم.

باقرزاده افزود: این‌طور نبوده که بتوان هجوم ملخ‌ها را پیش‌بینی کرد و ما کوتاهی کرده باشیم، دنبال جلوگیری تخم‌گذاری بودیم که متأسفانه اتفاق افتاد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نقص‌هایی هست اما کوتاهی نشده است، خاطرنشان کرد: اگر کاستی بوده و مسئولی درجایی خوب رسیدگی یا برخورد نکرده دلیلی نیست که کلیت کار کمبود داشته باشد.

وی اضافه مرد: شهرستان حاجی‌آباد در حال سم‌پاشی است و پیش‌بینی داریم که تا 200 هزار هکتار باید سم‌پاشی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: از مردم می‌خواهیم به ما کمک کنند، ما نیازمند مشارکت کشاورزان هستیم تا الآن همه پای‌کار بودند و ازاین‌پس نیز به این کمک نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: طبق گفته کارشناسان فائو اگر ریزش ملخی انجام شود به‌صورت مهمان بوده و ماندگار نیستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان بیان کرد: هواپیما هر نقطه‌ای را نمی‌تواند سم‌پاشی کند و شرایط خاصی را می‌طلبد؛ توپوگرافی منطقه در این زمینه بسیار مهم است.

باقرزاده با بیان اینکه 90 درصد مبارزه ما توسط اکیپ‌های زمینی بوده است، خاطرنشان کرد: زنده گیری ملخ‌ها راحت نیست تا بشود به‌عنوان خوراک دام یا انسان استفاده کرد.

وی افزود: تجهیزات حفاظتی برای افرادی که سم‌پاشی را انجام می‌دهند در نظر گرفته‌شده اما ممکن است مسمومیت‌هایی ایجاد شود که به‌سرعت با انتقال به بیمارستان رفع می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: حجم ریزش ملخ‌ها مشخص است و هنوز نتوانسته‌اند طبیعت ما را از بین ببرند، در رودان 8 هزار هکتار درگیر بود که خسارت‌هایی وارد شد اما اراضی ما از بین نرفته است، اینکه تا چه زمان ادامه داشته باشد بستگی به جهت باد دارد، پیش‌بینی‌ها تا تیرماه بود که جدیداً گفته‌اند تا شهریور خواهد بود اما به‌صورت کلی با احتمال رفت‌وبرگشت‌ها پیش‌بینی می‌شود تا 4 سال درگیر این موضوع خواهیم بود.

باقرزاده همایی عنوان کرد: شرایط استان با این درجه حرارت برای ماندن ملخ‌ها مثبت نیست اما با این‌حال آمادگی برای مبارزه وجود دارد، این‌که منطقه‌ای ریزش کند ظرف یک ساعت از بین نمی‌رود چراکه پراکنده‌اند به‌طور مثال در رودان 15 روز پاک‌سازی طول کشید.

وی بیان کرد: دو هواپیما، 250 نفر نیرو، بالغ‌بر 120 تا 130 سم‌پاش داریم، نوع سمی که استفاده می‌کنیم دلتا مترین تولید داخل است و کمترین اثر بر محیط‌زیست را دارد و مالتیون هم برای پروازهای هوایی استفاده می‌شود.

باقرزاده همایی در رابطه با واگذاری اراضی پرورش میگو و تخلفات احتمالی گفت: اگر در نقطه‌ای اراضی را دریافت کردند و کار را شروع نکردند، اعلام کنید ما رسیدگی و خلع کنیم.

وی تصریح کرد: تا مجوزهای زیست محیطی و استعلام ها انجام نگردد امکانات و تسهیلات و مالکیت را تحویل نمی‌دهیم.

در ادامه مدیرکل شیلات استان هرمزگان در این جلسه گفت: پرورش میگو در هرمزگان از اوایل دهه 70 آغاز و توسعه گرفت و دهه هشتاد با مشکلاتی مواجه شد و پس از یک دوره رکود به ثبات رسید و از سال 94 رشد خوبی پیدا کرد.

محسن یکتاپور افزود: پرورش میگو یک صنعت است که به زیرساخت، مواد اولیه و بازاریابی نیاز دارد، سیاست دولت در گذشته این بود که زیرساخت‌ها را خودش ایجاد و به مردم واگذار کند اما امروز دیگر نمی‌تواند این هزینه را بر عهده بگیرد و بنابراین روش کار تغییر پیدا کرد و الآن با توجه به هزینه بالای احداث زیرساخت‌ها از صفر تا صد این صنعت را متقاضیان باید انجام دهند و واگذاری در مساحت کم، دیگر توجیه اقتصادی ندارد.

وی ادامه داد: در هرمزگان در دهه 70 حدود 50 هزار زمین در نظر گرفته شد که اکثراً شوره‌زار بودند و فقط مختص پرورش میگو بودند؛ هرمزگان قطب پرورش میگوی کشور است، اراضی که واگذار شد برای برقراری عدالت بحث شهرک‌های شیلاتی را پیش کشیدیم، امروز 20 هزار هکتار زمین را در قالب 6 سایت شناسایی کردیم، فراخوان زده‌شده تا افرادی که توان مالی کمتری دارند هم با تشکیل تعاونی در این صنعت حضورداشته باشند.

مدیرکل شیلات هرمزگان افزود: اراضی به‌صورت خرد توجیه اقتصادی ندارد و باید به‌صورت کلان باشد و یک سال و نیم وقت دارند به بهره‌برداری برسند و در غیر این صورت خلع می‌شوند، نزدیک به دو هزار هکتار در کراپ اول شروع‌شده است. در تولید لارو میگو نیز این قدرت داریم استان‌های همجوار را پشتیبانی کنیم.

یکتاپور با تأکید بر اینکه در کراپ دوم به 4 هزار هکتار خواهیم رسید، افزود: در مورد آماده‌سازی زمین ازآنجایی‌که از صفر تا صد هزینه را باید خودشان پرداخت کنند برخی حتی هزینه برق خود را تأمین می‌کنند.

مدیرکل شیلات هرمزگان اضافه کرد: در خصوص سایت سیریک باید گفت که این سایت مساحتی در حدود 800 هکتار دارد که دولت زیرساخت را ایجاد کرده است و در قالب 14 سایت واگذار کرده است.

وی اضافه کرد: دولت تسهیلات کم‌بهره اعطا کرد و در سال 93 و 97 دو بار لایروبی کرد اما اینکه توقع باشد هرسال لایروبی شود، اشتباه است زیرا دولت نمی‌تواند هرسال اعتبار بگذارد؛ متقاضیان این بخش سود خوبی دارند و باید بخشی از آن را هر سال به لایروبی اختصاص دهند.