خبرها


آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در هرمزگان از ضروریات است

درنشست و بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مبارزه با ملخ صحرایی بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در این استان تاکید شد.

درنشست و بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در خصوص مبارزه با ملخ صحرایی بر راه اندازی آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در این استان تاکید شد.

 

به گزارش روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز پنجشنبه نوزدهم اردیبهشت ماه در دیدار با رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، راه اندازی آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در هرمزگان را از ضروریات دانست و گفت: هجوم دسته جات ملخ صحرایی به کشور یک چالشی بزرگ است که خوشبختانه سازمان جهادکشاورزی هرمزگان اقدامات مناسبی را برای مبارزه با این آفت در استان انجام داده است.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، گفت: نباید تنها به اقدامات دولتی در امر مبارزه با ملخ صحرایی بسنده کنیم زیرا این امر کمک جمعی را می طلبد و کشاورزان نیز همکاری های لازم را با جهادکشاورزی در خصوص مبارزه با این آفت داشته باشند.

نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، افزود: طی بازدیدهای صورت گرفته شخصا از تلاش های انجام شده مجموعه پرسنل جهادکشاورزی هرمزگان مطلع گردیدم.

حجت الاسلام ذوالقدر، تصریح کرد: طبق گزارش های ارائه شده توسط جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی، اقدامات انجام شده امیدبخش است.

وی، تاکید کرد: مردم و کشاورزان نیز باید همکاری های لازم را با جهادکشاورزی در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی داشته باشند.

حجت الاسلام ذوالقدر، ادامه داد: ما نباید تنها به امکانات دولتی بسنده کنیم زیرا این امر کمک جمعی را می طلبد.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: آفت ملخ صحرایی یک چالش بزرگ برای کشاورزان است و سازمان جهادکشاورزی نیز باید تمامی امکانات و تجهیزات لازم را برای مبارزه با ملخ صحرایی در اختیار گیرد تا شاهد از بین رفتن زحمات مردم و کشاورزان نباشیم.

 

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز در این دیدار با اشاره اینکه اولین ریزش ملخ صحرایی به کشور در بهمن ماه سال گذشته در شهرستان بندرلنگه رخ داده است، گفت: از ابتدای فروردین ماه سال جاری طبق هشدارهای فائو در خصوص مبارزه با ملخ صحرایی در حالت آماده باش قرار گرفتیم.

علی باقرزاده با بیان اینکه شانزدهم فروردین ماه اولین ریزش ملخ در سال 98 به هرمزگان وقوع پیوست، افزود: تاکنون بیش از 120 نقطه از هرمزگان ریزش ملخ صحرایی صورت گرفته که از این میزان بیش از 50 هزار هکتار از اراضی استان عملیات مبارزه و سم پاشی با مصرف حدود 50 تن سموم به دو صورت زمینی و هوایی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از یک میلیون هکتار از اراضی هرمزگان جهت مبارزه با ملخ صحرایی ردیابی شده است، تصریح کرد: بیش از 250 نفر از همکاران همراه با اکیپ های مردمی در قالب تیم های متعدد در سطح استان جهت مبارزه با این آفت در حال فعالیت هستند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، تاکید کرد: استان هرمزگان طی سه فاز حمله صورت گرفته از بهمن ماه سال گذشته تاکنون بیشترین حجم مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کشور را با مصرف روزانه حدود 1.5تن سموم را داشته است.

باقرزاده با بیان اینکه دو منطقه ریزش ملخ به هرمزگان از جنوب کرمان رخ داده است، عنوان کرد: هشت استان کشور با هجوم این آفت در حال مبارزه هستند که هرمزگان بیشترین سهم را در این بین دارد.

وی، گفت: طبق هشدارهای فائو طی 10 روز آینده حمله دسته جات جدید ملخ صحرایی به کشور رخ خواهد داد که سازمان جهادکشاورزی هرمزگان تمامی امکانات و تجهیزات و توان خود را برای مبارزه با این موج جدید ریزش در حالت آماده باش قرار داده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، گفت: از محل اعتبارات ستاد مدیریت کشور تاکنون 2 میلیارد تومان به استان هرمزگان در خصوص مبارزه با آفت ملخ صحرایی در نظر گرفته شده که نسبت هجوم دسته جات جدید این آفت به استان  نیازمند حمایت های بیشتری در این زمبنه خواهد بود.

باقرزاده با اشاره به این مطلب که 3 یا 4 سال با این آفت در هرمزگان درگیر خواهیم بود، بیان کرد: راه اندازی آمادگاه مبارزه با ملخ صحرایی در هرمزگان از ضروریات است.

این مقام مسئول، یادآور شد: هرمزگان تنها استانی است که همکاری مردمی برای مبارزه با ملخ صحرایی در آن در صدر دیگر استان ها بوده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان، خاطرنشان کرد: 9 باند فرودگاه در هرمزگان برای مبارزه هوایی با ملخ صحرایی در حالت آماده باش قرار گرفته و دو باند فرود اضطراری دیگر نیز در شهرستان های سیریک و جاسک در حال احداث می باشد.