خبرها


۲۸ محصول در چرخه تولید زراعت استان

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اظهار کرد: 28 محصول زراعی در هرمزگان وجود دارد  و تولیدات زراعی استان سالانه به یک میلیون و 65 هزار تن می رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، امیری زاده ظهر امروز در نشست خبری تصریح کرد: هرمزگانی استانی گرم و خشک است و در زمانی که سایر مناطق کشور هوا سرد است کشاورزان استان محصولات خارج از فصل تولید می کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، امیری زاده ظهر امروز در نشست خبری تصریح کرد: هرمزگانی استانی گرم و خشک است و در زمانی که سایر مناطق کشور هوا سرد است کشاورزان استان محصولات خارج از فصل تولید می کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطرنشان کرد: سطح زیر کشت محصولات زراعی استان هرمزگان 78 هزار هکتار است که از این سطح، 22 هزار هکتار محصولات استراتژیک امثال گندم، جو، کلزا، 52 هزار هکتار سبزی و صیفی و مابقی سایر محصولات را در بر می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بنا بر ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی با نوجه به خشکسالی 20 ساله هرمزگان و با توجه به کمبود منابع آب می بایست به سمت کشت های استراتژیک با آب بری کم برویم.

 مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: کشت کینووا (kinova) به صورت تحقیقی در مناطقی از حاجی آباد و میناب به میزان یک هکتار صورت پذیرفت و عملکرد مثبتی را نشان داد و برنامه ریزی بلند مدت ما بر پایه ارتقای سطح زیرگشت این محصول و حتی صادرات آن می باشد.

وی با بیان اینکه سال گذشته 16 تن بذر کلزا در اختیار کشاورزان هرمزگانی قرار داده شد خاطرنشان کرد: در استان یک هزار و 470 هکتار گندم و 671 هکتار کلزا با نوارتیپ کشت شد.

این مقام مسئول با اشاره به خودکفایی هرمزگان از بذر گندم وارداتی سایر استان ها تشریح کرد: در سال گذشته 2 هزار و 440 تن بذر گندم توزیع شد و وابستگی 2 سال گذشته از داخل استان تامین گردید.

وی مزایای خودکفایی بذر گندم در استان را عدم اتلاف وقت کشاورز و افزایش کیفیت بذر دانست.

امیری زاده با تاکید بر اهمیت تنوع بذر در زراعت گفت: بذر تولیدی استان شامل مهرگان سیروان و چمران و شیرودی می باشد.

وی اظهار کرد: در سال گذشته یک هزار و 200 هکتار جو کشت شد که با توجه به مقاومت جو به شوری و اصلاح الگوی کشت بایستی کشت جو در سال زراعی پیش رو افزایش یابد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان افزود: در سال زراعی پیش رو برای اولین بار نیاز بذری استان به سایر استان ها بر طرف شده و دیگر بذر از خارج از استان وارد نمی کنیم و بذر نصرت، زهک و اکسین از جمله بذرهایی بود که در سال گذشته وارد می شد.

وی ادامه داد: بالای 90 درصد کشت های سبزی و صیفی استان به صورت نشا کشت می شود و از 3 میلیارد عدد  نشا تولید شده در استان شامل یک میلیارد و 800 عدد نشا پیاز می باشد.

این مقام مسئول گوجه، بادمجان، فلفل و سایر را از جمله محصولات تولید شده با کشت نشا برشمرد و تاکید کرد: کشت نشا آبیاری را 3 تا 4 دور کاهش می دهد و موجب افزایش تولید و کیفیت محصول، افزایش بهره وری، افزایش درآمد کشاورز، کاهش هزینه تولید و در نتیجه سلامت جامعه است.

وی با اشاره به الگوی کشت در سال زراعی جدید گفت: با کمک آب منطقه ای و صنف و تشکل های کشاورزی در حال فرهنگ سازی کاهش سطح زیر کشت سبزی و صیفی به میزان 20 درصد هستیم.

امیری زاده تاکید کرد: کشاورزان بایستی تک کشتی را در مزارع انجام ندهند و ترویج به شکل چند کشتی صورت پذیرد تا در صورت متضرر شدن از یک محصول به کلی آسیب اقتصادی نبینند.

وی در پایان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته 23 هزار تن کود شیمیایی فسفاته، ازته و پتاسه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است .