خبرها


با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز برداشت گندم در هرمزگان

نخستین برداشت گندم کشور عصر چهارشنبه به صورت نمادین در روستای لاور فین هرمزگان با حضور وزیر جهادکشاورزی آغاز شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، وزیر جهادکشاورزی در آیین آغاز برداشت این خوشه های طلایی با اشاره به سطح زیرکشت ۶ میلیون هکتار گندم در کشور گفت: از این میزان، ۲ میلیون هکتار کشت آبی و چهار میلیون هکتار کشت دیم بوده که پیش بینی می شود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم در کشور تولید و برداشت شود.

محمد علی نیکبخت اظهار کرد: برداشت گندم همه ساله از فروردین ماه در استان های جنوب کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان آغاز شده و تا شهریورماه ادامه دارد که این بازه زمانی به دلیل کشت گندم در اقلیم های متفاوت در سطح کشور است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تن از گندم برداشت شده، خرید تضمینی می شود، گفت: امسال قیمت خرید تضمینی گندم نان ۱۷۵ هزار ریال و گندم دوروم ۱۸۰ هزار ریال تخمین زده شده است.

نیکبخت ابراز کرد: دستورالعمل‌ خرید تضمینی گندم از هم اکنون به استان‌ها ابلاغ شده و بیش از یک هزار و ۱۰۰ مرکز خرید تضمینی در کشور نیز آماده خرید گندم از کشاورزان هستند.

وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: هم اکنون ۲۱ هزار کمباین در سطح کشور آماده برداشت گندم و غلات کشاورزان است و معاینات فنی لازم نیز برای خدمات رسانی به کشاورزان انجام شده است.

وی در پایان یادآور شد: اصلاح بذرهای گندم، مصرف متعادل کودهای شیمیایی، طرح جهش تولید در دیم زارها، توزیع سموم، طرح کشاورزی قراردادی، توسعه کشت‌های مکانیزه، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، آموزش کشاورزان و مدیریت آفات از برنامه‌های ویژه وزارت جهادکشاورزی برای توسعه کشت گندم در کشور است.

گندم در هرمزگان از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن هر سال کشت شده و برداشت این محصول نیز از نیمه فروردین‌ آغاز و تا نیمه خرداد هر سال ادامه دارد.

۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان هرمزگان به زیرکشت گندم رفته است و این استان در سال گذشته شاهد خرید تضمینی حدود ۷۰ هزار تن گندم بود.



اخبار برگزیده