خبرها


با حضور آیت الله ربانی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی برگزاری جلسه شورای هماهنگی مدیران کل در جهاد کشاورزی استان هرمزگان

پنجمین جلسه شورای مدیران کل با حضور حجت الاسلام و المسلمین آیت الله ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و مدیران کل ادارات کل تابعه در روز شنبه 19 اسفند 1402 در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در این جلسه مریم محمد زاده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان جزء استان های گرم و خشک، با میانگین بارندگی 161 میلی متر،اراضی سطح زیر کشت 162 هزار هکتار، تولید بالغ بر3800 تن در بخش کشاورزی،تولید بالغ بر 360 هزار تن در بخش صید و صیادی و آبزی پروری و تولید بالغ بر72 هزار تن در بخش تولیدات دامی است. استان هرمزگان در بخش کشاورزی در کشور در برخی محصولات از جمله انبه، خرما، گوجه فرنگی، بادمجان و همچنین در بحث صید و صیادی و تولیدات دامی رتبه و مقام دارد که نشان دهنده پتانسیل های مثبت و مناسبی است.

وی در ادامه بیان کرد: ما 1% سطوح زیر کشت داریم اما 3% تولیدات کشور را به عهده داریم که باتوجه به این موضوع بهره وری در استان با شرایط موجود قابل قبول است. میزان آب مصرفی که در بخش کشاورزی استفاده می شود بالغ بر 1 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب است. در بخش صنایع تبدیلی و فرآوری استان تقریبا بالغ بر 2 میلیون تن جذب ماده خام و بالغ بر 3800 تن تولید داریم که نشان دهنده گام های موثری است که در صنایع غذایی برداشته شده است.

محمد زاده اظهار کرد: بررسی این آمارها حتی در ترکیب اشتغال بخش کشاورزی، نشان دهنده رشد  6/19 درصدی در حوزه کشاورزی است، که همه این ها مرهون برنامه ریزی ها و سند های تدوین شده ای است  که سالانه انجام و از آن ها بهره گرفته می شود. ما طبق بودجه سنواتی که ابلاغ می شود میثاق نامه ای را با هدایت استاندار مبادله می کنیم که ما را به آن اهدافی که در طول یکسال  مشخص می شود می رساند که این میثاق نامه ها منحصر به بخش کشاورزی نیست و تمام بخش ها را در بر دارد.گاهی اوقات این برنامه هایی که در میثاق نامه تدوین می شود یکساله نیست و تا برنامه میان مدت و حتی 5 ساله هم تداوم دارد.

بارانی مدیر شیلات استان هرمزگان گفت: از مجموع 1 میلیون و 250 هزار تن تولیدات آبزیان کشور 360 هزار تن تولیدات شیلاتی مربوط به استان هرمزگان است که 40هزار نفر بهره بردار داریم که 35 هزار نفر صیاد و 5 هزار نفر در بحث آبزی پروری فعال اند و همچنین 42 بندر صیادی داریم که رتبه اول کشور را در این مباحث دارا هستیم.

وی افزود: 50 هزار هکتار اراضی مستعد برای پرورش میگو داریم که 15 هزار اراضی فعال است که 6 هزار هکتار آن در این 2 سال دولت مردمی فعال شده و 113 هزار تن ظرفیت تولید آبزیان دریایی در قفس را دارا هستیم که به بخش خصوصی واگذار شده است که بالای 90 درصد این سرمایه گذاران بومی می باشند.

عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان تصریح کرد: در بحث واگذاری های آبزیان اولویت واگذاری به افراد توانمند و سرمایه گذاران بومی است و با کمک اداره کل شیلات و نظام مهندسی با برگزاری جلسات منظم هفتگی و بررسی درخواست های سرمایه گذاری، در راستای تغییر ساختار در بحث پرورش، حل مسائل و مشکلات اجتماعی، صدور مجوز های هدفمند گام های موثری برداشته شده است.

در ادامه این جلسه آیت الله ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: گزارش ها بسیار خوشحال کننده بود از این جهت که نکاتی را که می خواستم بیان کنم در گزارش های شما عزیزان بود. نکته اول که بسیار مهم است همدلی، همراهی، همفکری و هماهنگی در مجموعه است که باید حفظ شود که رشد و تعالی در سایه این ها قرار دارد.نکته دوم اینکه امنیت غذایی یا اقتدار غذایی در گرو رشد و تعالی کشاورزیست و یکی از محور های اصلی و مهم بخش کشاورزی است که باید قدر این سرمایه عظیم و ملی را بدانیم.

وی افزود: بخش کشاورزی از بخش های مردمی است که ما باید هدایتگر و راهنما باشیم.شغل اکثر انبیاء زراعت و کشاورزی بوده و عملکرد صحیح و درست،پشتکار و تلاش،تشویق کارکنان موثر و پرتلاش، پیشبرد اهداف همراه با ابتکار و خلاقیت و رشد و تعالی در منابع انسانی در این حیطه بسیار مهم است.