خبرها

باغداران هرمزگانی برای بیمه تنه درختان اقدام کنند.

رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از بیمه کردن تنه درختان مرکبات در استان خبر داد و گفت: باغداران استان با پرداخت حق بیمه می توانند نسبت به بیمه نمودن تنه درختان مرکبات خود اقدام و در صورت بروز خسارت توسط عوامل طبیعی و قهری، خسارت وارده را جبران نمایند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، "روح الله شهابی نژاد" افزود: بر اساس درخواستهای مردمی و پیگیری ستاد بیمه استان، آیین نامه و دستورالعمل بیمه درختان مرکبات از سوی صندوق بیمه کشور جهت اجرا به صورت آزمایشی برای اولین بار در استان صورت گرفت.

وی اظهار داشت: بر اساس این دستورالعمل باغداران هر مزگان می توانند تنه درختان خود نظیر نارنگی، لیموترش و شیرین و گریپ فروت را بیمه کنند.

این مسوول، با اشاره به اینکه حق بیمه مرکبات قبل و بعد از باروری محصول با یکدیگر متفاوت است، بیان داشت: کل تعرفه بیمه در محصول "گریپ فورت" قبلا از باروری این محصول یک میلیون و 400 هزار ریال است که نیمی از آن را کشاورزان و نیم دیگر را دولت متقبل می شود و بعد از باروری محصول مجموع حق بیمه 2 میلیون و 100هزار ریال است که یک میلیون و 50 هزار ریال آن را کشاورز و مابقی را دولت بعنوان یارانه پرداخت می کند.

شهابی نژاد، ادامه داد: در محصول "لیموترش" قبل از باروری محصول کل حق بیمه یک میلیون و 260 هزار ریال وبعد از باروری یک میلیون و 890 هزار ریال است که در هر دو صورت نیمی را دولت بعنوان یارانه و نیم دیگر را کشاورز بعنوان حق بیمه پرداخت می کند.

رییس اداره تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، افزود: در محصول "لیمو شیرین" نیز کل حق بیمه قبل از باروری محصول یک میلیون و 20 هزار ریال و بعد از باروری یک میلیون و 680 هزار ریال می باشد که در هر دو مورد نیمی را کشاورز و نیمی را دولت پرداخت می کند.

به گفته ی وی، در محصول "نارنگی" قبل از باروری محصول کل حق بیمه 840 هزار ریال و بعد از باروری یک میلیون و 260 هزار ریال است که در این خصوص هم، نیمی را دولت و نیم دیگر را دولت پرداخت می کند.

به گفته ی شهابی نژاد، در صورت بروز خسارت کلی حداکثر تعهد بیمه جهت پرداخت غرامت در درختان پیوندی و غیر پیوندی قبل از باروری چنانچه نیار به کاشت مجدد نهال باشد، حداکثر مبلغ 40 میلیون ریال و بعد از باروری 50 میلیون ریال غرامت پرداخت می شود.