خبرها


افزایش بی رویه نرخ های حمل ونقل کام کشاورزان هرمزگانی را تلخ کرده است

استان هرمزگان به دليل شرايط خاص جغرافيايي و آب و هوای مناسب از پتانسیل های مطرح کشور در زمینه کشاورزی است.

در حالیکه اکثر نقاط کشور آب و هوایی سرد و یخبندان دارد بخش مهمی از محصول سبزی و صیفی شامل گوجه فرنگی، خیارسبز، بادمجان، هندوانه و فلفل کشور در این استان تولید و نیاز بازارهای مصرف را تامین می کند.

کشت محصولات خارج از فصل در هرمزگان توانسته جایگاه این استان را در شمار یکی از مطرح ترین استانهای جنوبی در بعد کشاورزی قرار دهد و از دید مسوولان و كارشناسان این استان به گلخانه طبيعي شهرت يافته و كاشت محصولهاي كشاورزي متنوع در طول سال اين محل را به بهشتي براي كشاورزان تبديل كرده است اما متاسفانه در برخي فصلهاي سال به بهشت دلالان و كاميون داران و حسرت براي كشاورزان تبديل مي شود.

هرچند با وجود تمام پتانسیلهای کشاورزی در این استان، همه ساله شاهدیم که در زمان برداشت محصولات کشاورزی، این کشاورزان هستند که باید نگران از قیمت بازار و حضور گسترده دلالان به آینده بنگرند که شاید بتوانند قسمتی از دسترنج خود را در جیب بگذارند اما اکثر این سود به جیب دلالانی سرازیرمی شود که با قیمت اندک محصول را می خرند و در نهایت با قیمتهای هنگفت در بازارهای مصرف بخصوص در تهران بدست مصرف کننده می رسانند.

در این میان حمل و نقل نیز به یکی از مهمترین مشکلات تبدیل می شود و کمبود کامیون برای حمل محصول به بازارهای مصرف و افزایش قیمتهای حمل و نقل نیز به مشکل دیگر کشاورزان اضافه می شود بطوری که عملا کامیون دارها قیمتهای بالایی را برای انتقال محصول از کشاورزان طلب می کنند و این امر در زمان فصل برداشت محصولات خودنمایی می کند و هنوز اقدام اساسی برای حل این معضل اقدام اساسی صورت نگرفته است و هر ساله با اتخاذ تصمیمات مقطعی سعی می شود تا حدودی مشکل کشاورزان مرتفع شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این خصوص گفت: بعد از طرح هدفمندی یارانه ها، مقرر شد که نرخ کرایه کامیونها تا 15 درصد افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "علینقی صالحی" با اشاره به اینکه قبل از هدفمندی یارانه ها، کرایه کامیون 10 تن تا مقصد تهران 280 هزار تومان و خاور 200 هزار تومان بوده، افزود: در حال حاضر این نرخها به ترتیب به 800 هزار و 400 هزار تومان افزایش یافته است.

وی اظهار داشت: از این افزایش خودسرانه نرخهای حمل و نقل استان، کشاورزان متضرزمی شوند.

این مسوول در ادامه بیان داشت: طی جلسات ومذاکرات متعددی که با مدیرکل سابق وجدید حمل و نقل وپایانه های استان در خصوص افزایش کرایه بها توسط شرکتهای حمل و نقل، صورت گرفته این دستگاه تاکنون اقدام موثری انجام نداده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، با بیان اینکه به دلیل عدم ماندگاری، مدت نگهداری محصولات صیفی و سبزی بسیار کم می باشد و این محصولات باید هر چه سریعتر به بازارهای مصرف برسد و در این زمینه حمل و نقل و پایانه های استان باید تلاش خود را برای واقعی کردن نرخ حمل و نقل بصورت مستمر ونظارت شده به انجام برساند.

صالحی تصریح کرد: علیرغم جلسات متعدد با این دستگاه اجرایی و ارایه اطلاعات سطح زیر کشت محصولات و میزان تولیدی به پایانه ها، اقدام موثری که در زمینه حمل این محصولات صورت گیرد، مشاهده نشده است.

وی گفت: اداره کل حمل ونقل وپایانه های استان باید به گونه ای برنامه ریزی کند که برای شهرستانهایی مانند بندرعباس، میناب و رودان در فصل برداشت محصول ، کامیون تامین و نیاز کشاورزان را در این زمینه برطرف نماید.

این مقام مسوول، با اشاره به عدم تشکیل کارگروهی که مقرر بود نظارت برشرکتهای حمل ونقل  که سبب افزایش نرخ حمل و نقل می شوند، داشته باشد، گفت: این کارگروه باید تشکیل و اداره کل حمل و نقل وپایانه ها بر عملکرد این شرکتها نظارت داشته باشد.

وی اضافه کرد: نرخ حمل و نقل کالا با توافق بین راننده و صاحب کالا لحاظ شود اما خلاف این امر وجود دارد و این توافق بطور یکطرفه وبلا جبار بین شرکت های حمل و نقل با صاحب کالا است و هیچ دستگاهی نیز بر قیمت و نرخ بارنامه ها نظارت ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، تاکید کرد: هر جا که منافع کشاورزان به خطر بیفتد این موضوع را با جدیت دنبال می کنیم و نمی گذاریم که منافع و حقوق بهره برداران توسط عده ای سودجو پایمال شود.