خبرها


بدهی مرغداری ها موجب ناتوانی استفاده آنان از ۱۰۰ میلیارد ریال نقدینگی تولید گوشت مرغ

الهیار آقاپور، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان عدم برگشت سرمایه مرغداران از بازار، کمبود و کیفیت آب در استان هرمزگان را دلیل غیرفعال بودن موقت برخی مرغداری های استان هرمزگان دانست.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان عدم برگشت سرمایه مرغداران از بازار، کمبود و کیفیت آب مرغداری ها در استان هرمزگان را دلیل تعطیلی موقت برخی مرغداری ها دانست و گفت: 222 مرغداری در هرمزگان وجود دارد که از این تعداد 168 واحد در حال فعالیت و 54 واحد استان به دلایلی مشغول فعالیت نیستند.
آقاپور در خصوص دلایل غیرفعال بودن تعدادی از مرغداری ها عنوان کرد: خشکسالی های اخیر بر روی کمیت و کیفیت آب استان تاثیر گذاشته در حدی که در برخی نقاط آب استحصالی قابلیت شرب ندارد و بر این اساس نمی توان از این آب برای پرورش مرغ استفاده نمود. وی در ادامه افزود: این موضوع موجب تعطیلی موقت 22 واحد مرغداری در سطح استان شده است، همچنین عدم برگشت سرمایه مرغداران از بازار توانایی ادامه فعالیت را از برخی از مرغداران سلب کرده است. وی ظرفیت فعال استان در تولید را تشریح کرد و اذعان داشت: ظرفیت مرغداری های استان 3 میلیون و 932 هزار قطعه است که با توجه به فعالیت 168 مرغداری فعال استان میزان تولید به بیش از 3 میلیون و 64 هزار قطعه می رسد و 54 مرغداری با ظرفیت 860 هزار قطعه به دلایلی که گفته شد از ادامه فعالیت بازمانده اند اما تولید استان با 78 درصد ظرفیت در حال فعالیت است و در این مدت 7 میلیون و 259 هزار و 536 قطعه در 9 ماهه نخست سال جوجه ریزی و 10 هزار و 16 تن گوشت مرغ تولید شده است.
وی تعداد کارگران بیکار این مرغداری ها که به دلیل تعطیلی موقت واحدها کار خود را موقتا از دست داده اند 112 نفر برشمرد و افزود: واحدهای تولیدی که بر اثر کمبود یا کیفیت آب تعطیل شده اند در سالجاری با آبرسانی سیار مشکل آنان مرتفع خواهد شد؛ همچنین امید می رود با توجه به بارندگی های اخیر و تاثیر مثبت بارندگی ها بر وضعیت کیفی و کمی آبها امید می رود تا پایان سال تعدادی از مرغداری های غیرفعال مجدداً راه اندازی و به فعالیت خود ادامه دهند. وی عدم برگشت سرمایه مرغداران از بازار را از دیگر دلایل تعطیلی موقت برخی از واحدها دانست و تصریح کرد: عدم برگشت سرمایه از بازار موجب از دست رفتن سرمایه مرغداران شده و خریداران گاهاً پس از خرید مرغ بدهی خود را به مرغداران پرداخت نکرده که این مساله ادامه فعالیت مرغداری های مذکور را غیرممکن ساخته است، همین موضوع موجب شده ضمن از بین رفتن نقدینگی تولیدکنندگان، مرغداران توانایی پرداخت وام های خود را هم از دست بدهند و بر این اساس این واحدها به دلیل بدهی های معوق خود به سیستم بانکی توانایی اخذ تسهیلات جدید را هم ندارند.
وی به ارایه راهکارهایی برای حل مشکل برگشت سرمایه مرغداران پرداخت و افزود: هماهنگی هایی با اتحادیه صنف مرغ فروشی ها، اتحادیه مرغداران استان و بازرگانی استان هرمزگان در شرف انجام است تا افراد واسطه خرید و فروش مرغ شناسایی و سازماندهی شده تا در این شرایط مرغداران بتوانند با آرامش خاطر به فعالیت خود بپردازند یا سعی گردد خرید مرغ به صورت مستقیم از اتحادیه و بازرگانی صورت بپذیرد تا امنیت برگشت سرمایه وجود داشته باشد. وی همچنین از وجود 100 میلیارد ریال نقدینگی در جهت تولید گوشت سفید در استان خبرداد و افزود: به دلیل بدهی برخی واحدها سیستم بانکی نمی تواند از نقدینگی موجود برای رفع مشکل این واحدها تسهیلات جدیدی به آنان پرداخت نماید.
آقاپور، معاون بهبود تولیدات دامی استان هرمزگان در پایان درخصوص بدهی های معوقه مرغداران هم گفت: استمهال تسهیلات اعطایی از سوی بانک ها می تواند در روند تولید نقش مثبتی داشته باشد همچنین برای توسعه پایدار در بخش تولیدات دامی پیشنهاد می گردد، دوره مشارکت از یکسال به دوسال و دوره بازپرداخت از 5 سال به 10 سال با سود کم بهره و بلند مدت راه حلی است که می تواند امنیت تولید را در این زمینه مهیا سازد؛ چراکه شرایط بازپرداخت تسهیلات بانکی به مرغداران ارایه می شود با شرایط تولید همسویی و همخوانی ندارد و امید می رود در صورت به وجود آمدن چنین شرایطی شاهد فعالیت تمامی تولیدکنندگان باشیم