خبرها


۹ محصول کشاورزی هرمزگان دارای رتبه کشوری هستند
به همت سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان معاونین برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان های جهادکشاورزی سراسر کشور در نشستی مسایل فراروی بخش کشاورزی در حوزه اعتبارات را بررسی کردند.
این مراسم با حضور مهندس کیامرز قاسمی زانیانی، مدیرکل برنامه ریزی بودجه و کارآفرینی وزراتخانه جهادکشاورزی و بصیری مدیر اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی و همچینن معاونین برنامه ریزی سازمان های جهادکشاورزی سراسر کشور برگزار گردید.
مهندس جعفر صبوری پور، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان ضمن خوش آمدگویی به میهمانان این مراسم به تشریح سیمای استان پرداخت و گفت: هرمزگان یکی از هفت استان ساحلی و یکی از چهار استان ساحلی جنوب کشور است.
معاون سازمان جهادکشاورزی هرمزگان مساحت استان را 71 هزار کیلومترمربع دانست و افزود: 3/4 درصد از مساحت کل کشور اختصاص به این استان دارد و تنها استان کشور است که جمعیت روستایی آن بیشتر از جمعیت شهرنشینی آن است.
صبوری پور نوار ساحلی استان را 1108 کیلومتر دانست و اذعان داشت: 14 جزیره با 515 کیلومتر در کرانه ساحلی جود دارد.
وی به تشریح سیمای کشاورزی هرمزگان پرداخت و افزود: 149 هزار هکتار اراضی زراعی وباغی در استان وجود دارد و 9 محصول دارای رتبه کشوری در استان برداشت می شود.
معاون جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص فعالیت های معاونت برنامه ریزی و اموراقتصادی سازمان جهاد کشاورزی هم تصریح کرد: از فعالیت های شاخص این بخش می توان به تهیه 18 طرح تولید در کارگاه های کوچک خانوار روستایی اشاره کرد که با همکاری اداره کار و ضمن امضای تفاهم نامه ای که با کمیته امداد و صندوق مهر امام رضا(ع) به عمل آمده به مرحله اجرا در خواهد آمد.
در ادامه این مراسم بصیری مدیر اعتبارات و وصول مطالبات بانک کشاورزی هم در خصوص تعامل بیشتر معاونت ها با بانک کشاورزی گفت: ما در بانک کشاورزی مکلف هستیم 25 درصد از تسهیلات خود را به بخش کشاورزی اعطا کنیم که با توجه به عنایت خاصی که بخش کشاورزی وجود دارد این میزان به 92 درصد رسیده است.
وی ضمن تقاضا از معاونین برنامه ریزی و اموراقتصادی برای بازگرداندن مطالبات بانک از کشاورزان گفت: بازگشت این سرمایه ها می تواند خون جدیدی باشد در رگ بخش کشاورزی چرا که بانک به قطع مجدد این اعتبارات را به بدنه بخش کشاورزی از طریق اعطای وام به کشاورزان دیگر تزریق خواهد کرد.
وی افزایش ظرفیت برخی کارگاه های تولیدی را امری خطرپذیر دانست و افزود: گاهی می بینیم برخی کارگاه ها و و پروانه ها قبل از اینکه در یک شرایط استاندارد قرار بگیرند، تقاضای اصلاح پروانه می کنند تا طرح خود را از حیث کمی افزایش دهند اما بعد از مدتی از چرخاندن مجموعه به دلیل افزایش حجم کار و مسایل فرارو باز می مانند و شرایط ابتدایی خود را هم از دست می دهند.
وی همچنین از استقرار یک سیستم نظارتی الکترونیکی در بانک کشاورزی برای هدایت اعتبارات و نظارت بر مطالبات خبر داد و افزود: امروز همه ما خرسند از این مساله هستیم که با کمک هم درصدد استقرار آبیاری تحت فشار در سراسر کشور برآمده و موفق بوده ایم، همچنین امروز محصولاتی که مربوط به نقاط خاصی از ایران بوده است، با تلاش کارشناسان جهادکشاورزی در نقاط دیگری از کشور تولید می شود که می توان از کاشت 1300 هکتار زیتون در فارس و زعفران در در مرند و دیگر نقاط کشور دانست درصورتی که زیتون در گذشته تنها در شمال و زعفران تنها در خراسان کشت می شد.
در ادامه این نشست که بعدازظهر برگزار شد، معاونین سازمان های جهادکشاورزی سراسر کشور در نشستی مشترک با مدیران عامل و اعضای هیات مدیره شرکت های مادر تخصصی حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی سراسر کشور و مدیران و اعضای هیات مدیره صندوق های حمایت از بخش کشاورزی سراسر کشور به بحث و گفت و گو در خصوص ارتقای حمایت از بخش کشاورزی پرداختند.
در این نشست مهندس رضوی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی حمایت از توسعه بخش کشاورزی در بخش کشاورزی هم ضمن حضور و تشریح عملکرد به سوالات مدعوین پاسخ داد.