خبرها


تولید مرغ سبز در استان

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، محمد قریشی گفت: هرمزگان با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی ، پتانسیل مناسبی جهت پرورش طیور صنعتی دارد.

وی با اشاره به اینکه  در سال 91 به شکل آزمایشی یک واحد مرغداری که با دستور العمل تولید مرغ سبز تطابق داشته باشد انتخاب شد که 110تن گوشت مرغ معدل 57هزارو730قطعه و میانگین وزنی 9/1 کیلوگرم در سه واحد مرغداری شهرستانهای رودان ،بندرعباس،بستک تولید گردید.

وی افزود:در سال 92این روند افزایش و تولید گوشت مرغ سبز به 272 تن با 121هزارو400قطعه با میانگین وزنی 2/2 کیلوگرم دریک واحد مرغداری شهرستان بستک درچهار دوره رسید.وی با بیان اینکه ادامه تولیدی مرغ سبز در دستور کار بوده است و مراحل بعدی تولید نیز ادامه خواهد داشت.

قریشی با اشاره به استقبال مصرف کنندگان از تولید محصول سالم وقیمت مناسب آن ابراز امیدواری کرد که هر دوره بر تعداد مرغداری های متقاضی تولید مرغ سبز این استان افزوده شود.

مدیر امور طیورجهاد کشاورزی هرمزگان از جمله مشکلات تولید مرغ سبز به عدم وجود امکانات آزمایشگاهی دراستان و کمبود امکانات ، نمونه گیری با سختی همراه بوده است، اشاره کرد.

محمد قریشی از عمده مشکل مرغداران چه تولید مرغ سبز باشد یا نباشد ، فروش پس از تولید است که ناشی از وجود حلقه هایی مانند کارمزدکش ها و عدم وجود سازو کار مناسب جهت ساماندهی بازار مصرف که یک شکل سراسری و محدودیت ظرفیت انجمادکشتارگاهها ، نوسان قیمت نهاده ها و مشخص نبودن قیمت تمام شده جوجه ،مشکلات بسته بندی و عدم سرمایه گذاری کشتارگاهها،منفعل بودن تشکلهای موجود و نبود خردجمعی می باشد.وی خاطر نشان شد : از آنجاییکه میزان آلودگی محیطی به عوامل بیماری زا بالا است عدم استفاده از آنتی بیوتیک در مرغداری با ریسک بالایی همراه است بدیهی است مرغدار انتظار دارد پس از تولید با قیمت بالاتری فروش داشته باشد.