خبرها


حفظ کاربری زمینهای کشاورزی نیازمند همکاری همه جانبه است.

 

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: حفظ کاربری زمینهای کشاورزی نیازمند همکاری کلیه افراد جامعه به ویژه قشر شاغل در بخش کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، عبدالصمد صمصام پور افزود: در راستای حفظ کاربری اراضی کشاورزی، کشاورزان نقش بسزایی دارند و کلیه کشاورزان و روستاییان هم باید با مشاهده هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی مراتب را سریعا به نزدیکترین مرکز خدمات کشاورزی و با مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستانها اطلاع دهند.

وی ابراز داشت: مدیریت امور اراضی جهاد کشاورزی در صورت اطلاع از هرگونه تغییر کاربری غیر مجاز زمینهای کشاورزی نسبت به پیگیری آن اقدام قانونی لازم را انجام می دهد.

وی در خصوص محدوده اجرای قانون حفظ کاربری زمینهای زراعی و باغ ها ابراز داشت: کلیه اراضی زراعی و باغ های داخل محدوده شهرها و شهرک ها و نیز محدوده قانونی روستاها شامل محدوده اجرای این قانون می باشد.

وی بابیان اینکه تنها در شرایط معدودی و با تشخیص و موافقت کمیسیون می توان به منظور تشخیص کاربری زمینهای کشاورزی به صورت مجاز اقدام کرد، اظهار داشت: مالک زمین برای طرح درخواست تغییر کاربری مجاز زمین کشاورزی در کمیسیون مزبور باید ارائه سند مالکیت رسمی، ارائه جواز تاسیس یا موافقت اصولی بنام متقاضی و ارائه نقشه عرصه بپردازد.

وی در ادامه خاطر نشان شد: در صورت موافقت کمیسیون با تغییر کاربری اراضی باغی مالک موظف است بعد از اعلام کتبی دبیرخانه کمیسیون مزبور معادل 80 درصد قیمت روز زمین را با احتساب ارزش زمین پس از تغییر کاربری بعنوان عوارض پرداخت نمایند.

وی اظهار داشت: تنها زمینهایی برای تغییر کاربری نیاز به موافقت کمیسیون تبصره یک ماده یک ندارند که برای  فعالیت های وابسته به کشاورزی که در تبصره 4 ماده یک در نظر گرفته شده اند، همچون احداث گلخانه ها، دامداری، مرغداری، پرورش ماهی و سایر تولیدات کشاورزی و کارگاههای صنایع تکمیلی بخش کشاورزی می توان نام برد.