خبرها


مشارکت کشاورزان تنها راه گسترش طرح تولید محصول سالم است.

رئیس سازمان  جهادکشاورزی هرمزگان، مشارکت کشاورزان را به عنوان تنها راه حل اجرا وگسترش طرح تولید محصول سالم نام برد.

به گزارش روابط عمومی جهادکساورزی هرمزگان، مهندس علینقی صالحی، رئیس سازمان  جهادکشاورزی ، با بیان اینکه تناوب زراعی مطلوب، افزایش عملکرد محصولات مورد کاشت، حفاظت آب و خاک و بازده اقتصادی کار و سرمایه را بدنبال خواهد داشت.

صالحی، ادامه داد: کشاورزی سالم، براستفاده درست و مدیریت یافته از نهاده های درون مزرعه ای وطبیعی مانند کودسبز، کوددامی، بقایای گیاهی، تناوب زراعی تاکید داشته و محصول سالم با کیفیت مطلوب در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد.

وی گفت: توصیه های متخصصان سلامت غذایی درباره خطرات فراوان باقی مانده غیرمجاز کود و سم در محصولات کشاورزی و هشدارهای کارشناسان محیط زیست درباره آلودگی محیط زیست طبیعی ازجمله آلودگی مخازن آب زیر زمینی وخاک مزارع، جهادکشاورزی را به عنوان متولی امنیت غذایی جامعه برآن داشت با توسعه اجرای طرح تولید محصول سالم درسطح تمامی شهرستان ها، بتواند به عنوان سازمانی تاثیر گذار در ارتقا بهداشت عمومی جامعه، نقش خود را به صورت موثرتری ایفا کند.

وی: ، رعایت تناوب زراعی را یکی دیگر از موثرترین راههای سالم سازی زراعی خواند و خاطرنشان کرد: در زراعت های پشت سرهم، عملیات مبارزه همه ساله چندین بار تکرار می شود که ادامه و تکرار آنها علاوه بر آلوده کردن محیط زیست سبب کاهش نسبی حاصل خیزی خاک می شود. اگر تناوب زراعی رعایت شود آسیب رسانی آفت هاو لزوم استفاده از سموم شیمیایی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مهندس علینقی صالحی ، مشارکت کشاورزان را به عنوان تنها راه حل اجرا و گسترش طرح تولید محصول سالم نام برده و نقش ترویج و در کنارآن، همکاری کلینیک های گیاه پزشکی در تحقق این امر را بسیار موثر ذکر کرده و از همه نهادها و دستگاه هایی که به نوعی با سلامت مردم در ارتباط هستند، خواست برای افزایش تولید محصول سالم دربخش کشاورزی با بهره برداران و این سازمان همکاری بیشتری داشته باشند.