خبرها


بهره برداری از ۲۹ طرح کشاورزی و تولیدی، همزمان با دهه فجر

بهره برداری از  29 طرح کشاورزی و تولیدی، همزمان  با دهه فجر

رييس سازمان جهاد كشاورزي استان هرمزگان از بهره برداري29 طرح بخش كشاورزي در زير بخشهاي آب و خاك، توليدات گياهي، دامی  و صنایع کشاورزی   با اعتبار بالغ بر 95  ميليارد و 281 میلیون ریال خبر داد.  

مهندس علينقي صالحي با بيان اينكه اين پروژه ها در شهرستانهاي استان و با هدف افزایش تولید و نیز       بهره مندي خانوارهاي روستايي و اشتغالزايي به بهره برداري مي رسد اظهار داشت : بهره برداري از اين  پروژه ها در بخشهاي كشاورزي و توليدي سبب بهره مندي 362خانوار روستايي و اشتغالزايي 348 نفر بطور مستقیم مي گردد. وي افزود: زيربخش تولیدات گیاهی  با 15 طرح بيشترين سهم پروژه هاي افتتاحي را به خود اختصاص داده است. این طرح ها شامل احداث گلخانه ، باغ های مرکبات و  نخیلات و  برقی شدن چاهها وصنایع مرتبط با بخش کشاورزی می باشد. رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با اشاره به اهمیت و ضرورت ارتقاء تولید محصولات دامی و تامین فراورده های آن، از  بهره برداری 9 طرح تولیدات دامی شامل پرواربندی گوساله و بهره برداری از واحدهای مرغداری گوشتی در شهرستانهای پارسیان ، بستک ، سیریک و میناب خبر داد.

مهندس صالحي همچنين در خصوص ساير برنامه هاي دهه فجر يادآور شد : اين سازمان برنامه هاي مختلفي در خصوص بزرگداشت سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با مشاركت روستاييان و عشاير در مناطق مختلف استان شامل برپایی برنامه ها و جشن های انقلاب در مناطق روستایی در سرتاسر استان ، جشن بزرگ عشایر استان،  مسابقات فرهنگي و قرآني و ورزشي ، دیدار با خانواده های معظم شاهد و ایثارگر ،  مسابقات شتر دوانی، ماهیگیری و نمايشگاه توانمنديهاي زنان روستايي و .. برگزار مي نمايد. وي همچنين با بیان اینکه در این ایام خدمت رایگان دامپزشکی جهت دامداران انجام می گردد اظهار داشت در اين ايام كارشناسان و محققان جهت ارائه خدمات مشاوره در مزارع حضور خواهند يافت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در خصوص اولویت ها و اقدامات این سازمان در بخش کشاورزی اظهارداشت : در راستای اجرای پروژه های تولید کیفی تولید گوشت مرغ ، شامل  تولید مرغ سبز ( عاری از آنتی بیوتیک) و مرغ سایز ( هم اندازه و کیفیت بالا )  و نیز حمایت از سازه های موثر در مسائل زیست محیطی در واحد های مرغداری استان از مهمترین برنامه های تولیدات دامی و صنعت طیور  می باشد .

صالحی با اشاره به فعالیتها و طرح های بهبود تولیدات گیاهی و استفاده مناسب از ذخایر آب و خاک  تاکید کرد : استفاده از آبهای نامتعارف در تولید ات کشاورزی شامل آبهای شور و پساب یکی از سیاستهای این بخش با توجه به محدودیت منابع آبی می باشد که از سال 90 در قالب طرحهای الگویی آغاز گردیده است و در سال اول حدود 10 هکتار از اراضی با استفاده از آبهای شور و پساب ، به کشتهای داربستی اختصاص یافته است. وی افزود: ترویج و توسعه کشت های داربستی نیز به منظور کاهش هزینه های تولید در دست اجرا می باشد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان خاطر نشان کرد: توسعه مجتمع گلخانه ای با هدف ایجاد زیرساختهای لازم جهت توسعه بخش کشاورزی و باظرفیت بخش خصوصی ، استفاده از تسهیلات واستفاده بهینه از آب و خاک و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح از اهم عملکرد و برنامه های سازمان است .

وی همچنین ساماندهی تولید محصول سالم ، تاکید بر توسعه کشت محصولات استراتژیک و ارتقا نقش استان در خودکفایی ، توسعه سرمایه گذاری در دام مولد ، تکمیل پروزه های آب و خاک و توسعه صنایع کشاورزی را از اهم برنامه ها و طرح های اجرایی  این سازمان  در بخش کشاورزی برشمرد.