خبرها

سه هزار تن ذرت دانه ای در رودان برداشت می شود

 سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی رودان با اشاره به آغاز برداشت ذرت از مزارع این شهرستان گفت: تا پایان فصل برداشت بیش از سه هزار تن ذرت دانه ای رقم سینگل کراس 704 از مزارع شهرستان برداشت شود.

سهراب مرشدی سه شنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرناˈ با بیان اینکه 502 هکتار از اراضی شهرستان به کشت ذرت دانه ای اختصاص دارد؛ افزود: هم اکنون بیش از دو هزار و 300 تن محصول از 450 هکتار از اراضی سطح زیر کشت ذرت دانه ای برداشت شده و پیش بینی می شود تا پایان فصل برداشت( 15 بهمن) این رقم به بیش از سه هزار تن افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان رودان در زمینه سطح زیر کشت و تولید ذرت دانه ای رتبه دوم استان را به خود اختصاص داده است؛ بیان کرد: رودان با 502 هکتار سطح زیر کشت یکی از شهرستان های مهم در زمینه تولید ذرت دانه ای در هرمزگان می باشد.
مرشدی تعداد بهره برداران در زمینه تولید این محصول در رودان را 42 نفر اعلام و اظهار کرد: کاشت ذرت دانه ای از سال 85 با سطح زیر کشت 25 هکتار در این شهرستان آغاز شد که امروزه با استقبال کشاورزان و حمایت های دولت، سطح زیر کشت این محصول به 502 هکتار افزایش یافته است.
وی زمان کاشت محصول ذرت در این شهرستان را از 15 مرداد تا اوائل شهریور و زمان برداشت آن را نیز 15 دی تا 15 بهمن ماه عنوان کرد.
سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی رودان روش کاشت ذرت دانه ای در رودان را کاملا مکانیزه و با استفاده از دستگاه های ردیفکار و برداشت آن را نیز با استفاده از کمباین عنوان و اظهار کرد: محصول تولید شده جهت مصرف به بازارهای داخلی حمل و عرضه می شود.
مرشدی در پایان؛ ‎نظارت بر کاشت، داشت و برداشت محصول، اختصاص دو دستگاه ردیفکار جهت کاشت مکانیزه، ارایه مشاوره های کارشناسی جهت افزایش سطح کمی و کیفی محصول تولیدی ‏و توزیع بموقع نهاده های کشاورزی را از جمله خدمات ارایه شده به‏‎ ‎کشاورزان ‏برشمرد.
در سال گذشته از 425 هکتار سطح زیر کشت در شهرستان رودان بیش از دو هزار و 600 تن ذرت دانه ای برداشت و به بازار عرضه شد.
« ذرت که به فارسی بلال نیز نامیده می شود گیاهی است یکساله و یک پایه؛ دارای ساقه ای راست که ارتفاع آن تا چهار متر می رسد.
ذرت گیاه بومی آمریکای مرکزی و مکزیک است و از آنجا به نقاط دیگر دنیا راه یافته است. برگ های ذرت متناوب و دراز می باشد .
گل های نر ذرت بصورت خوشه ای بوده که مرکب از سنبل های قرمز روشن می باشد و گل های ماده آن از دو تا چهار گل تشکیل شده و در کنار برگ های ذرت قرار دارد .
غشایی که روی بلال را می پوشاند سبز رنگ و مانند برگ است و دانه های کروی شکل ذرت در اطراف محور مرکزی بلال قرار گرفته اند که این دانه ها به رنگ زرد یا قهو ه ای می باشند .
رنگ زرد ذرت مربوط به موادی به نام زئین Zeine و زیازانتین Zeaxanthine می باشد .
در هر یکصد گرم دانه ذرت خام 350 کالری انرژی، 13 گرم آب، 9 گرم پروتئین، چهار گرم چربی، 72 گرم مواد نشاسته ای، 22 میلی گرم کلسیم، یک میلی گرم سدیم، 285 میلی گرم پتاسیم، 265 میلی گرم فسفر، دو میلی گرم آهن، 490 واحد ویتامین آ، ویتامین ب 1، ب 2، ب 3 و 30 میلی گرم ارسنیک می باشد.
کاکل ذرت دارای مواد معدنی مختلف و املاح پتاسیم و کلسیم بوده و در هر یکصد گرم کاکل ذرت 7/1 میلی گرم کلسیم و 5/26 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
ذرت دارای ارزش غذایی فراوانی است و بعلت نداشتن گلوتن (ماده چسب گندم) قابلیت تهیه نان از آن وجود ندارد؛ بنابراین برای تهیه نان ذرت باید آن را با سایر غلات مخلوط کرد.
ذرت از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است، ذرت غذای خوبی برای پیشگیری از سرطان است و استفاده مداوم از آن از کرم خوردگی دندان جلوگیری می کند.
روغن ذرت کلسترول خون را پائین می آورد و برای درمان اگزما و بیماری های پوستی مفید است.»
شهرستان رودان یکی از قطب های کشاورزی استان هرمزگان است و هم اکنون بیش از 41 هزار هکتار از وسعت این شهرستان زیر کشت محصولات کشاورزی می باشد که از این میزان 30 هزار هکتار به محصولات باغی و 11 هزار و 200 هکتار به محصولات زراعی اختصاص دارد. ک/