خبرها


هرمزگان دومین تولید کننده گیاه آلو ورا در کشور

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: هرمزگان به علت داشتن شرایط مناسب آب و هوایی از نظر سطح زیر کشت  دومین خاستگاه مستعد پرورش گیاه آلو ورا ( صبر زرد) پس از استان بوشهر است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان "مهندس طهماسب غلام پور "اظهار داشت :به ازای هر هکتارسطح زیر کشت بیش از 100تن برگ گیاه آلوئه ورا برداشت می شود که با توجه به وسعت زمینهای اختصاص یافته، هم اکنون سالانه  بیش از ده هزار تن برگ برداشت می شود.

این مقام مسوول از این استان بعنوان دومین خاستگاه کشت طبیعی گیاه آلو ورآ نام برد و گفت: ظرفیت کاشت یکهزار هکتار با تولید سالانه 100هزار  تن برگ این گیاه وجود دارد.

غلام پور اظهار کرد: هم اکنون بیش از یکصد و 14 هکتار زمین در هرمزگان زیر کشت گیاه آلو ورآ قرار دارد که بیشترین آن به وسعت 70 هکتار به میناب اختصاص دارد.

وی افزود: در صورت کشت و توسعه مزارع گیاه آلو ورآ با استفاده از روش های نوین از جمله آبیاری قطره ای در هرمزگان به ازای هر هکتار سالانه 124 میلیون ریال درآمد ناخالص بدست می آید .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان هزینه کاشت این گیاه را در سال اول به ازای هر هکتار 120میلیون ریال عنوان کرد و گفت: در سالهای بعد با استفاده از پاجوش های تولیدی می توان اضافه بر افزایش تعداد بوته ها هزینه کاشت را به کمتر از 40 میلیون ریال کاهش داد.

این مقام مسئول اعلام کرد به سرمایه گذاران و کار آفرینانی که آمادگی سرمایه گذاری در زمینه احداث صنایع فرآوری این محصول در مناطق مستعد استان را داشته باشند تسهیلات   پرداخت می گردد.

ژل آلوئه ورا حاوی گلیکوپروتئین است که از تورم و درد جلوگیری و روند بهبود را تسریع می کند.

در اطلاعات منتشره آمده است: گیاه آلو ورآ در دیگراستانها در گلخانه کاشته می شود درحالیکه استانهای بوشهر وهرمزگان ظرفیت تولید طبیعی این گیاه را دارد. هم اکنون دو  گونه آلوئه ورا گل زرد (aloe vera) و گل قرمز aloe litoralis ) )  ارزش تجاری داشته و بصورت باغی کشت می شود.