خبرها


کوچ یکهزارو ۵۲۴ زنبور دار استانهای سردسیر به هرمزگان آغاز شد

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي هرمزگان گفت: كوچ زنبورداران ده استان بزرگ و سردسير كشور به اين استان آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان ابراهيم طغرلي چهارشنبه، اظهار كرد: همه ساله با آغاز فصل زمستان بيش از يكهزارو 524زنبوردار از استانهاي مازندران، لرستان، كرمان، فارس، خراسان شمالي و رضوي، آذربايجان شرقي و غربي و اصفهان به هرمزگان كوچ مي كنند.

وي با اشاره به كوچ سال گذشته يكهزارو500 زنبوردار با 350 هزاركلني زنبور عسل به اين استان افزود: با توجه به بارندگي هاي مناسب پاييزه ، افزايش اين تعداد در زمستان امسال حداقل بين 10تا20 درصد قابل پيش بيني است.

به گفته وي زنبورداران مهاجر براي استفاده بهتر از شهد گلهاي وحشي به خصوص درختان كنار و همچنين باغهاي مركبات و نخلستانها و مزارع كلزا در ارتفاعات ، دامنه ها و حاشيه باغها در شهرستانهاي حاجي آباد، رودان، پارسيان، بندرعباس و ميناب مستقر مي شوند.

معاون بهبود توليدات دامي سازمان جهادكشاورزي هرمزگان يادآورشد: زنبورداران مهاجر پس از چهار ماه سكونت در هرمزگان پايان اول ارديبهشت ماه سال آينده عرصه های جنگلی، کوهستانی و باغي اين استان را به مقصد استان خود ترك مي كنند.

طغرلي خاطرنشان ساخت طي اين مدت (استقرار كلني هاي زنبور عسل) خدمات لازم و مورد درخواست با كمك تعاوني زنبورداران هرمزگان و اداره كل دامپزشكي اين استان به آنان ارائه مي شود.

هرمزگان یک میلیون و صد هزار هکتار عرصه جنگلی کوهستانی، مرتع و ساحلی پوشیده از انواع درختان کرت، کهور و کنار و درختچه هاي ديگر و همچنين 60 هزار هكتار باغ مركبات، نخلستان، انبه و صدها هكتار مزرعه كلزاز از شرایط مناسبی برای پرورش زنبور عسل برخوردار است.

استان هرمزگان نيز با دارا بودن ايستگاه توليد و پرورش ملكه زنبور عسل داراي ۷۰ زنبوردار بومی با هشت هزار کلنی است كه ميزان توليد عسل آنها در سال نزديك به 80تن اعلام شده است