خبرها

هرمزگان پیشتاز در تولید محصولات کشاورزی سالم و گواهی شده

 چند سالی است که صحبت از تولید محصول سالم و ارگانیک به میان آمده است و در برخی از میادین نیز این محصولات عرضه می شود هر چند هزینه خرید آن کمی بیشتر از محصولات معمولی است اما تقاضا برای خرید این محصولات رو به روز در حال افزایش است.

مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي هرمزگان در این خصوص با بيان اينکه استان در توليد محصولات خارج از فصل، نقش مهمي دارد، گفت: به همین منظور طرح تولید محصول سالم از طریق تعدیل و در مواردی کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی و پایش باقیمانده سموم، آفت کش ها و میزان نیتریت و نیترات بر روی برخی محصولات زراعی در سطح 11 شهرستان در این استان به اجرا درآمد.

وی اظهار داشت: طی اجرای این طرح، محصول تولیدی 555 بهره بردار بررسی و پس از انجام آزمایشات به بهره بردارانی که در تولید محصول سالم موفق بوده اند پروانه استاندارد تشویقی محصول سالم اعطا شد که این امر نشان دهنده این است که بیش از 99 درصد محصولات تولیدی استان سالم بوده اند.

وی اضافه کرد: در مجموع از سالهای گذشته تاکنون 610 گواهی استاندارد به بهره برداران داده شده که این امر با همکاری شرکتهای خدماتی وخدمات مشاوره ای فنی و مهندسی و اداره کل استاندارد و تحقیقات استان عملیاتی شد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان در اجرای این طرح نسبت به سایر استانها پیشتاز است گفت: در حال حاضر تولید محصول سالم در استان  از سطح 5 هزار هکتار به بیش از 100 هزار تن برآورد شده است بطوری که در قانون برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد از سطوح کشاورزی به این طرح اختصاص یابد که در سال اول اجرای این طرح در استان7 درصد عملیاتی شد و پیش بینی برای امسال نیز 10 درصد می باشد.

صادقی اضافه کرد: در سال آینده سازمان برنامه ساماندهی پس از تولید محصول سالم را نیز در دستور کار خود قرار خواهد داد.

توليد محصول سالم به اين معناست که از تمامي امکانات و فناوري‌ها در توليد محصول استفاده شود، به طوري که ميزان باقيمانده سموم نباتي روي محصول کمتر از حد استاندارد باشد.

تولید محصول سالم علاوه بر کاهش هزینه های تولید، موجب حفاظت از محیط زیست، مانع از آلودگی و تخریب عوامل اصلی تولید، از جمله خاک و آب شده و با عرضه محصول سالم به بازارهای مصرف، ضریب سلامت را درجامعه افزایش می دهد.