خبرها

جایگزینی ارقام جدید امید باغداران هرمزگانی را دو چندان کرده است

هر چند در سال 77 باغداران مينابي براي نخستين بار با موردي از بيماري ليموترش به نام «جاروك» برخورد كردند و سطوحی از باغات لیموی استان به این بیماری مبتلا شد اما کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با هدف جایگزینی باغهای لیموترش حذف شده آلوده به این بیماری، با معرفی و کاشت ارقام جدید از جمله دو رقم "پوملو" و "فالسا" به صورت الگویی درصدد معرفی ارقام جدید به کشاورزان می باشند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در این زمینه گفت: "فالسا" و "پوملو" محصولاتي هستند که مي تواند به عنوان جايگزين مناسب درختان ليموترش آلوده مورد استفاده قرار گيرند.

مهندس " سید امیرحمزه بهاری" افزود: اين استان به دليل برخورداري از شرايط خاص ومتفاوت اقليمي بعنوان يکي از مناطق مستعد کشور براي توسعه محصولات گرمسيري و نيمه گرمسيري معرفي شده است.

وی بیان داشت: درحال حاضر باغ الگویی فالسا دردو شهرستان میناب، رودان ایجاد شده است

بهاری، با اشاره به خصوصیات این میوه بیان داشت: "فالسا" گیاه بوته ای است که از نظر باغبانی جزو میوه های ریز محسوب شده و میوه های کوچک آن شبیه گیلاس قرمز است که به صورت تازه خوری و استفاده در سالاد و آبمیوه کاربرد دارد.

فالسا بومی هند و جنوب شرقی آسیا است که درخت آن به صورت درختچه های و بلندی آن به 4 متر می رسد که گلهای نارنجی و زرد آن در اواخر بهار در کنار جوانه برگ به صورت خوشه ای ظاهر می شود.

فالسا در مناطقی که فصل تابستان و زمستان مشخصی دارند بهتر بعمل می آید و میزان محصول و کیفیت در چنین مناطقی بهتر است و گیاه فالسا را می توان در دامنه وسیعی از خاکها، کشت کرد.

زمان گلدهی در فالسا از بهمن و اسفند و تا اوایل اردیبهشت ادامه دارد و گلها در محور برگها تشکیل می شوند و فصل برداشت از اول اردیبشهت تا نیمه دوم خرداد ادامه دارد، میوه ها به تدریج رسیده وبرداشت از هر گیاه به صورت روزانه ضروریست.

ازدیاد این نوع درخت به صورت بذر، قلمه، خوابانیدن هوایی و پیوند صورت می گیرد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از "پوملو" بعنوان یکی دیگر از این گونه های جدید نام برد که کاشت آن در شهرستانهای میناب ،رودان و حاجی آباد انجام شده است.

و ی گفت: پوملو به خانواده مرکبات تعلق دارد و این درخت همیشه سبز دارای بزرگترین میوه مرکبات است و بومی مناطق جنوب شرقی آسیا، تایلند و مالزی است.

میوه پوملو جزو بزرگترین میوه مرکبات است که حدود 1 تا 2 کیلوگرم وزن دارد و پوست میوه ضخیم و اسفنجی بوده و گوشت آن شیرین و زرد صورتی رنگ است. تکثیر آن نیز از طریق پیوند و بذر صورت می گیرد و شرایط آب و هوایی استان جهت پرورش این گونه از مرکبات می باشد.