خبرها

مزایای آبیاری تحت فشار نگرش کشاورزان هرمزگان را نسبت به آبیاری سنتی تغییر داده است

استان هرمزگان از مناطق کم آب و گرم و خشک کشور است و در سالهای اخیر با خشکسالیهای پی در پی دچار کم آبی شدید و مضاعف شده آن چنان که بسیاری از چشمه ها قناتها و چاههای آب خشک و یا در حال خشک شدن هستند و هزاران هکتار از نخلستانها و باغها با مشکل جدی روبرو می باشند همین امر باعث گردیده تا کشاورزان بیشتر متوجه اهمیت موضوع شده و درصدد برآیند تا با استفاده از روشهای آبیاری تحت فشار بتوانند مشکل کم آبی خود را کاهش دهند و در این راه نیز موفقیتهایی داشته اند چرا که اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار که منجر به افزایش راندمان آبیاری می شود نه تنها تنش آبی را مرتفع ساخته بلکه در بعضی موارد افزایش سطح زیرکت را نیز به دنبال داشته است.

با توجه به اقدامات ترویجی در خصوص مزایای این نوع آبیاری، استقبال كشاورزان و باغداران استان رو به افزایش است و همه ساله متقاضیانی اجرای آبیاری نوین براي زمین‌هایشان را خواستار هستند بطوری که بهره برداران در سال گذشته بیش از 13 هزار هکتار از زمینهای خود را به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز کردند.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به آغاز اجرای طرح آبیاری تحت فشار در استان گفت: اجرای طرح آبیاری تحت فشار در هرمزگان از سال 72 آغاز شده و تا پایان سال 90، حدود 70 هزار هکتار از اراضی باغی و زراعی به این سیستم مجهز شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "علی باقرزاده" با بیان اینکه امسال نیز 15هزار هکتار دیگر از زمینهای کشاورزی این استان به سیستم آبیاری نوین مجهز می شوند، افزود: درحال حاضر اجرای این عملیات در سطح 7 هزار هکتار از زمینهای کشاورزی استان با پیشرفت 60 درصدی در حال اجراست.

وی اضافه کرد:85 درصد هزینه اجرایی آن به صورت بلاعوض از سوی دولت پرداخت می شود.

باقرزاده با اشاره به خشکسالیهای مستمر در استان گفت: با اجرای آبیاری نوین راندمان مصرف آب در زمینهای کشاورزی هرمزگان با 50 درصد افزایش از 35 درصد به 85 درصد رسیده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه در اجرای این طرحها سالانه در هر هکتار حدود شش هزار مترمکعب آب صرفه جویی می شود، گفت: در سال در مجموع 42 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی می شود که این کمک بسیار بزرگی به بهره برداران است.

به گفته ی باقرزاده، هزینه مورد نیاز برای مجهز کردن هر یک هکتار زمین به آبیاری نوین با توجه به نوع زمین و کشت در این استان 42 میلیون ریال می باشد.

افزایش راندمان کاربرد آب به 75 تا 85 درصد، صرفه‌جویی در مصرف آب، اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم، افزایش سطح زیر کشت، افزایش متوسط عملکرد محصول، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش علف‌های هرز در مزرعه و امکان استفاده از سیستم برای مبارزه با آن‌ها و افزایش کیفیت محصول و افزایش درآمد کشاورزان از مزایای روشهای نوین آبیاری می باشد.

استان هرمزگان به دلیل اجرای موفق طرحهای ابیاری نوین از سوی وزارت جهاد کشاورزی بعنوان سازمان الگو برای دیگر استانها معرفی شده است.