خبرها


۳۰۰ فروند ملکه زنبور عسل اصلاح شده بین زنبورداران هرمزگان توزیع شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: با هدف افزایش تولید عسل وبهبود کیفیت تولید، تعداد 300 فروند ملکه زنبور عسل اصلاح شده بین زنبورداران استان توزیع شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس " ابراهیم طغرلی" افزود: توزیع این تعداد ملکه بین 30 نفر از زنبورداران استان در سطح شهرستانهای حاجی آباد، بندرعباس، رودان و میناب صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید هر فروند ملکه زنبور عسل، 2/5 تا 3 سال است، افزود: ملکه های جوان جایگزین ملکه های پیر می شوند.

هزینه تولید این تعداد ملکه زنبور عسل 300 میلیون ریال است که حدود 70 درصد از اعتبارات آن را سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان و بقیه با مشارکت تولیدکننده تامین شده است .

به گفته ی طغرلی، این زنبوردار مقدمات تولید ملکه ها را از آذرماه سال گذشته در رودان آغاز کرده و اوائل فروردین ماه امسال پس از کوچ به مناطق کوهستانی استان البرز، پروزه تولید نهایی این ملکه ها پایان یافت.

تولید این شمار ملکه زنبور عسل در شرایط ایزوله و با استفاده از تغذیه گل و گیاهان مرتعی و در مواقع اضطراری به صورت دستی انجام شده است.

هرمزگان با داشتن عرصه های جنگلی وکوهستانی و انواع درختان کَرت، کَهور و کُنار با 2 فصل گلدهی شرایط مناسبی را برای پرورش زنبور عسل فراهم کرده است.

آذرماه سال گذشته یکهزار و500 زنبوردار با بیش از300 هزار کلنی زنبور عسل از استان‌های مازندران، لرستان، زنجان، فارس، آذربایجان، خراسان و اصفهان به این استان مهاجرت کردند و اردیبهشت امسال با كندوهايي كه از هر جهت آماده فعاليت شده‌اند به مناطق خود بازگشتند.

استان هرمزگان 70 زنبور دار بومی با بیش از 9 هزار کلنی دارد و سال گذشته زنبورداران استان بیش از 70 تن عسل تولید کردند.