خبرها

آمادگی اجرای کشت های داربستی با آب شور را داریم

معاون  امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، در حاشیه برگزاری نشست هماهنگی با روسای سازمانهای جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان در خصوص اجرای طرح کشت داربستی با استفاده از آب شور و توسعه آن در این سه استان گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی، برای توسعه بخش کشاورزی آمادگی اجرای کشت های داربستی با استفاده از آب شور را  از طریق آبشیرینکن ها  داریم.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "مجید خلیلی خشنود" با اشاره به اینکه طرح کشت داربستی با استفاده از آب شور برای اولین بار در هرمزگان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استان عملیاتی شد ضمن مثبت ارزیابی کردن این طرح و استقبال از آن افزود: برای توسعه بیشتر این طرح در سطح استانهای مستعد باید بررسی ها و مطالعات تکمیلی انجام شودکه در حال حاضر مقدمات کار فراهم شده است.

وی، اضافه کرد: برای تامین هزینه ها و اعتبارات در این مورد مشکلی وجود ندارد و به بهره برداران تسهیلات ارایه می شود.

مهندس خلیلی خشنود به ارکان تولید در بخش کشاورزی از جمله خاک، اقلیم، نیروی انسانی و آب اشاره و بیان داشت: تمامی این پتانسیل ها غیر از منابع آبی کافی در کشور وجود دارد که برای تامین منابع آبی باید به دنبال راهکار و مدیریت بود.

معاون امورتولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی در کشور اقداماتی از جمله توسعه سیستم های آبیاری نوین، کشاورزی حفاظتی و توسعه کشت مکانیزه نشاء در دستور کار وزارتخانه قرارگرفته است اما برای توسعه این بخش باید منابع آبی جدیدی را تعریف کرد که استفاده از منابع آب شور بعنوان یک منبع جدید می تواند وارد چرخه شود.

این مقام مسوول با بیان اینکه گسترش استفاده از آب شور دريا مي تواند قدمي موثر براي دستيابي به موفقيت در امور کشاورزي مناطق ساحلي به شمار رود، افزود: باید با استفاده از تکنولوژی، آب مورد نیاز این مناطق را در قالب آبشیرینکن ها تامین کرد. استفاده از منابع آب شور، افزایش كمی و كیفی محصول، بالا بردن راندمان آبیاری، سهولت در برداشت، استفاده بهینه از اراضی و اصلاح روش كشت و ترویج كشت های متراكم از مهم ترین اهداف و مزیتهای طرح كشت داربستی با استفاده از آب شور(دریا) می باشد.

هرمزگان جزو استان هایی است که به دلایل اقلیمی قادر است در طول سال انواع محصولات کشاورزی را تولید کند و با توجه به محدودیت های منابع آبی ودسترسی به آب های شور وهمچنین شرایط آب وهوایی گرم ومرطوب به صورت گلخانه طبیعی عمل می کند که با راهکارهای جدید و با کمترین هزینه جهت احداث سازه  می توان اقدام به بهره برداری از آب دریا و تولید محصول با روش کشت متراکم نمود و از این رو احداث کاشت داربستی محصولات سبزی وصیفی با استفاده از آب دریا می تواند در سطح استان تحولی از نظر میزان تولید و بهره برداری از سایر منابع آبی (آب دریا)  ایجاد نماید.

کشت داربستی با استفاده از آب شور (دریا) برای اولین بار در سال 90 در سطح 9/5هکتار از اراضی کشاورزی هرمزگان  با موفقیت اجرایی شد.