خبرها


بررسی تامین منابع آبی جدید بخش کشاورزی از طریق آب شیرینکنها

 

محدوديت منابع آبي، رشد سريع جمعيت و نياز به توليد بيشتر، سبب شده است كه بخش كشاورزي نسبت به ساير بخش هاي مصرف كننده آب، تقاضاي بيشتری براي مصرف داشته باشد و ضروری است که برای دستیابی به اهداف توسعه‌اي كشور و افزايش توليد محصولات منابع آبی جدیدی را در نظر گرفت، استفاده از آبشیرینکنها می تواند بعنوان راه حلی برای تامین منابع آبی بخش کشاورزی استانهای ساحلی باشد. به همین منظور نشستی با حضور مهندس "خلیلی خشنود" معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، مهندس " نیکبخت" معاون برنامه ریزی وامور اقتصادی وزارت و روسای سازمان های جهاد کشاورزی بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان و همچنین تعدادی از کارشناسان و صاحبنظران در سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، در این نشست معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی،خواستار استفاده بهینه منابع آبی از طرق مختلف در بخش کشاورزی شد و گفت: در کنار استفاده بهینه از منابع ابی می توان منابع جدیدی را برای دستیابی به اهداف توسعه‌اي كشور و افزايش توليد محصولات تعریف کرد.

مهندس " مجید خلیلی خشنود" به ساحلی بودن برخی از مناطق جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: با توجه به محدوديتهاي منابع آبي و دسترسي به آبهاي شور، دريا بعنوان يک منبع طبيعي آب و همچنین دارا بودن شرايط آب و هوايي گرم و مرطوب در این استانها مي‌توان با راهکارهاي جديد و با کمترين هزينه براي احداث سازه، اقدام به بهره برداري از آب دريا و توليد محصول با روش کشت متراکم کرد.

وی اضافه کرد: استفاده از تکنيکهاي جديد به ويژه استفاده از آب شيرينکن جهت بهره برداري از آب دريا وکشت داربستي محصولات سبزي وصيفي با استفاده از این آب ضمن افزايش توليد و کاهش هزينه منجر به کسب درآمد کافی از طریق افزایش عملکرد در واحد سطح  وبهبود وضعیت اقتصادی روستایيان می شود.
در ادامه این نشست رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان نیز با اشاره به توسعه طرح کشتهاي داربستي سبزي و صيفي با استفاده از آب دريا در استان گفت: اجراي اين طرح مي‌تواند در سطح استان تحولي از نظر ميزان توليد و بهره برداري از ساير منابع آبي (آب دريا) ايجاد کند.

مهندس " علینقی صالحی" افزود: : طرح کشت داربستي سبزي و صيفي جات با استفاده از آب شوردريا ابتدا به صورت الگویی درسطح 6 هزار و 400 مترمربع با کاشت محصول گوجه فرنگی دربرخی از شهرستانهای استان شروع و در ادامه به دنبال موفقيتهاي اين طرح در افزايش کمي و کيفي محصولات، هم اکنون اين ظرفيت به 5/9 هکتار ارتقا يافته است.

وی اضافه کرد:  آموزش کارشناسان در قالب برگزاري کارگاه و دوره هاي کوتاه مدت، آموزش انفرادي و گروهي به بهره برداران از جمله برنامه هايي است که براي گسترش و ترويج اين طرح در حال اجراست.
صالحي افزايش شش برابري توليد محصول درمقايسه با کشت سنتي ، کاهش 10 برابري هزينه ها ، کاهش چهار برابري استفاده از سموم و آفت کش ها، استفاده بهتر از زمينها، ترويج کشت هاي متراکم و صرفه جويي در منابع محدود آب شيرين کیفیت و بازارپسندی محصولات را ازمزاياي اين روش عنوان کرد.

در ادامه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی از اجرای کشت داربستی با استفاده از آب شور از طریق اختصاص اعتبارات و پرداخت هزینه ها به متقاضیان، حمایت می کند.

"محمد علی نیکبخت" اعتبارات وزارت جهادكشاورزي در بودجه سال 91 را داراي رشد 28 درصدي اعلام كرد و افزود: اعتبارات تملك دارايي ملي وزارت جهادكشاورزي در فصل كشاورزي به تنهايي با رشد 30 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه بوده است.

در ادامه این نشست روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استانهای میزبان و کارشناسان به بحث و تبادل نظر در خصوص استفاده از اقلیم مناطق جنوبی در قالب تولید محصولات خارج از فصل و همچنین امکان تامین منابع آبی جدید در قالب استفاده از آبشیرینکنها پرداختند.