خبرها


وزیر جهاد کشاورزی از مزارع کشت داربستی گوجه فرنگی "کهورستان بندرخمیر" بازدید کرد

وزیر جهاد کشاورزی از مزارع کشت داربستی گوجه فرنگی منطقه کهورستان بندرخمیر از توابع استان هرمزگان بازدید و از نزدیک پاسخگوی مشکلات کشاورزان این منطقه شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان،"صادق خلیلیان" در آخرین روز از دور چهارم سفرهای استانی رییس جمهور به استان هرمزگان، ضمن شنیدن مشکلات بهره برداران بخش کشاورزی برای رفع مشکلات در برخی از زمینه ها به آنان قول مساعدت و همکاری داد.

ساخت سد سنگی ملاتی برای تامین آب مورد نیاز زمینهای کشاورزی، اعطای تسهیلات برای سازه های داربستی و همچنین اعطای وامها با سود کم درصد، بالا رفتن قیمت نهاده های کشاورزی مانند کود و بذر و سم و نداشتن ثبات قیمت و بازار مصرفی برخی محصولات از جمله مشکلات مطرح شده کشاورزان با وزیر جهاد کشاورزی بود.

هرمزگان از جمله مناطقی است كه مستعد كشت محصولات كشاورزی به روش داربستی بوده و این روش توانسته تحولی در كشت محصولات جالیزی ایجاد كند و با توجه به اقلیم مناسبی كه شهرهای ساحلی این استان شامل پارسیان، بندرلنگه، بندرخمیر، بندرعباس، سیریك و جاسك دارند توسعه كشت داربستی می تواند كمك مناسبی به رونق فعالیت های كشاورزی دراین مناطق باشد.

احداث کاشت داربستی محصولات سبزی وصیفی و تولید قابل ملاحظه محصول در آن، جزو اولویتهای سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در سال زراعی 90-89 قرار گرفت که ضمن آن 40 هکتار از اراضی زراعی استان در هشت شهرستان مورد بهره برداری جهت کشت داربستی گوجه فرنگی قرار گرفته است.

کاهش 10 برابری احداث سازه ها، افزایش هشت برابری عملکردی نسبت به روش سنتی، کیفیت بالای محصول، بازار پسندی، سهولت در برداشت، ایجاد اشتغال، کاهش مصرف سموم، کنترل آفات و بیماریها نسبت به کشت سنتی واستفاده بهینه از منابع آبی از مزایای کشت داربستی نسبت به روش سنتی است.

عمده ترین محصولات کشت داربستی در استان هرمزگان، گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه ای و بادمجان می باشد.

دهستان کهورستان در 100 کیلومتری مرکز استان هرمزگان قرار دارد و یکی از قطب های کشاورزی شهرستان بندرخمیر بویژه در تولید محصول گوجه فرنگی می باشد.