خبرها


هرمزگان دومین استان تولید کننده آلوورا است

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: این استان از نظر سطح زیر کشت آلوورا بعد از بوشهر در رده دوم قرار دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس "حسینی درآگاهی" سطح زیر کشت این گیاه را  100 هکتار ذکر کرد وافزود: به ازاء هر هکتار 10 تن برگ گیاه آلوورا استخراج می شود که با توجه به میزان سطح زیر کشت این گیاه، هزار تن برگ در سال تولید می شود.

وی با بیان اینکه این گیاه در سایر استانها به صورت گلخانه ای کشت می شود، اضافه کرد: در هرمزگان شرایط برای کشت آلوورا به صورت طبیعی مهیا می باشد.

این مسوول اظهار داشت: از آنجا که صنایع تبدیلی و فرآوری برای این محصول در استان وجود ندارد، در حال حاضر تولیدات استان به استانهای بوشهر و مرکزی ارسال و بفروش می رسد.

به گفته ی حسینی، با کشت و توسعه این گیاه در استان به ازاء هر هکتار 110 میلیون ریال سالانه (در صورت توسعه کشت در سطح 1000 هکتار 110 میلیارد ریال ) درآمد ناخالص عاید بهره برداران استان می گردد و به ازاء هر هکتار 5 نفر و در سطح 100 هکتار هم اکنون 500 نفر به کشت این گیاه اشتغال دارند.

وی، هزینه تولید به ازاء هر هکتار را 80 میلیون ریال در سال اول طرح عنوان کرد و افزود: در سالهای بعد بعلت عدم نیاز به پاجوش، هزینه اجرای طرح به 30 میلیون ریال کاهش می یابد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، بابیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی از طرحهای فرآوری گیاه آلوورا حمایت می نماید، گفت: افرادی که در این امر سرمایه گذاری کنند حمایت و تسهیلات به آنها پرداخت می شود.

وی اضافه کرد: تشویق سرمایه گذاران داخلی وخارجی به ایجاد صنایع فرآوری آلوورا در دستور کار این سازمان قرار دارد.

آلوورا بومی مناطق جنوبی از جمله مکزیک است و در ایران بصورت بومی در استانهای جنوبی رویش دارد. بیشترین سطح زیرکشت مربوط به بوشهر و سپس استان هرمزگان می باشد.

آلوورا نام گیاهی است از راسته مارچوبه ای ها تیره سریشیان که80 تا 100 سانتی متر رشد می كند و از طریق پاجوش تكثیر می شود، برگ های آن نیزه ای كلفت و گوشتی بالبه های دانه دار است و رنگ آن سبز خاكستری می باشد.