خبرها

۹۱ هزار هکتار از اراضی کشاورزی هرمزگان به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز می شود

 

مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال 91 ، سطحی معادل 91 هزار هکتار از 148 هزار هکتار اراضی آبی استان که قابلیت آبیاری تحت فشار را دارند به این سیستم مجهز شوند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس علی باقرزاده، افزود:  امسال نیز در صورت تامین اعتبار، بیش از  21 هزار هکتار از زمین های باغی و زراعی استان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز می شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته نیز 13 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان هرمزگان  به آبیاری تحت فشار مجهز شد.

به گفته ی مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی جهاد کشاورزی هرمزگان از آغاز اجرای این طرح در استان، تاکنون 58 هزار  هکتار از زمین های باغی و زراعی استان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده اند.

این مسوول گفت: افزایش تولید محصول در واحد سطح، استفاد بهتر از آب، کاهش نیروی کارگری، کاهش مصرف کود و کاهش تاثیر شوری آب در رویش گیاه از مزایای اجرای طرح آبیاری تحت فشار است.

باقرزاده با اشاره به خشكسالي يك دهه اخير در اين استان اظهار داشت: براي جلوگيري از خسارت كشاورزان راهي جز استفاده از روشهاي نوين آبياري ندارند و دولت نيز دراين زمينه با پرداخت تسهيلات بلاعوض و ارزان از بهره برداران حمايت مي كند.
وي ازجمله مزيتهاي آبياري نوين در باغها و مزارع به افزايش راندمان آبياري، توليد محصول در واحد سطح، استفاد بهينه آب، كاهش نيروي كارگري و همچنين كاهش مصرف كود اشاره كرد.
باقرزاده بیان داشت: استان هرمزگان طي دو سال گذشته به دليل اجراي موفق طرحهاي آبياري نوين ضمن كسب رتبه دوم كشور از سوي وزارت جهاد كشاورزي نيز به عنوان سازمان الگو براي ديگر استانها معرفي شده است.