خبرها


سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان بازدید تور خبرنگاران و روزنامه نگاران از بزرگترین نخلستان مکانیزه ۳۶۰۰ هکتاری مجول دنیا

جمعی از خبرنگاران و روزنامه نگاران توسط تور خبری یک روزه سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با حضور عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، عزیز سیدی مدیر حوزه ریاست سازمان، مسعود گرگیج معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان و جمعی از مدیران ستادی و شهرستانی از بزرگترین نخلستان مکانیزه ۳۶۰۰ هکتاری مجول دنیا بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه بزرگ‌ ترین نخلستان مجول جهان در منطقه پلپلک شهرستان بشاگرد گفت: یکی از بزرگ‌ ترین پروژه‌ های ما در دور افتاده‌ ترین منطقه استان، این پروژه است که باعث پیشرفت اقتصادی و محرومیت‌ زدایی این بخش از استان می شود.

وی افزود: دیگر پروژه‌ های بزرگ و چشم‌ انداز سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در شهرستان‌ های ساحلی مانند جاسک، میناب و بندرعباس است که به دلیل داشتن ظرفیت ساحل و آبزی پروری باید به‌ جای صید ماهی به سمت طرح توسعه پرورش ماهی در قفس برویم.

مویدی گفت: تا کنون در خصوص آبزی پروری بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی را در جهت تامین غذاهای سالم دریای و تأمین امنیت غذایی به پرورش میگو اختصاص داده شده است که در دنیا سرمایه‌ گذاری عظیمی می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه‌ به بازسازی ذخایر، در شهرستان جاسک نیز حفظ منابع ذخایر را در دستور کار قرار دارد و این مهم، جزو مصوبه دولت بود که اعتبارات آن داده شد. دو مرکز دیگر هم در قشم و بندر لنگه وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد است.

مویدی بیان کرد: در حوزه فرا ساحل نیز محصولات کشاورزی زیادی اعم از محصولات گرمسیری و سرد سیری داریم.

وی عنوان کرد: در شهرستان بشاگرد به دلیل وجود سد جگین که سال‌های متعددی مجبور به ریختن آب آن به دریا بودیم؛ اکنون با استفاده از آب این سد و با همت شرکت هواپیمایی ماهان، دشت پلپلک شهرستان بشاگرد به بزرگ‌ترین نخلستان مجول دنیا در جنوب کشور تبدیل می‌شود که نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد.

وی تأکید کرد: نهال‌ های مجول تا سه آینده به بار می‌نشیند که برای صادرات ۵ سال دیگر می‌توانیم در اختیار متقاضیان قرار دهیم و در حوزه توسعه و صادرات نخیلات، گام‌های مؤثری برداریم.

مویدی افزود: در حال حاضر ۲ هزار هکتار از اراضی دشت پلپلک به‌ منظور کاشت نهال مجول اماده شده است که حدود ۴۰۰ هکتار از این اراضی، زیر کشت نهال مجول رفته است، در این میزان از اراضی، ۶۳ هزار اصله نهال مجول کاشته شده است.

اکبر سالاری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشاگرد گفت: مابقی اراضی نیز در دست اقدام برای تسطیح و کاشت است که با مساعد شدن شرایط آب‌ و هوایی در منطقه، کار کاشت آغاز خواهد شد.

مسعود گرگیج معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: سال گذشته اراضی دشت پلپلک به شرکت هواپیمایی ماهان واگذار شد که این شرکت کاشت نهال مجول را در این اراضی آغاز کرده است.

وی افزود: کل اراضی که قرار است در دشت پلپلک به بزرگترین نخلستان مجول دنیا تبدیل شود ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار است که در طی دو فاز ۲ هزار هکتاری و یک‌ هزار و ۶۰۹ هکتاری انجام می‌شود که فاز ۲ هزار هکتاری تحویل داده شده و تا کنون ۴۰۰ هکتار آن کشت شده است.

گرگیج تصریح کرد: نخلستان مجول در دشت پلپلک بزرگ‌ترین نخلستان در سطح جهان است که بعد از ایران، دومین نخلستان در کشور مراکش و سومی نیز در کشور عربستان به ترتیب در زمینی به مساحت ۵۰۰ هکتار و یک‌ هزار و ۱۰۰ هکتار کشت شده است.

وی بیان کرد: بزرگ‌ترین نخلستان مجول جهان در کشور در منطقه پلپلک شهرستان بشاگرد در حال انجام است که تا کنون ۴۰۰ هکتار آن کشت شده و مابقی اراضی نیز به دلیل گرمای هوا و رشد بهتر نهال‌ها متوقف شده و با پوشش مناسب از آنها محافظت می شود.

عباس مویدی گفت: اهداف شرکت ماهان ایجاد اشتغال در مناطق محروم است که در حال حاضر ۴۰۰ نفر نیروی محلی مشغول کار هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: ایجاد بزرگ‌ ترین نخلستان مجهول جهان در پلپلک، به‌صورت کاملاً مکانیزه بوده و در هر هکتار حدود ۱۶۰ اصله نهال کشت شده است و پیش‌بینی می‌شود بیش از ۳۷ هزار تن محصول از نخلستان‌ های منطقه پلپلک برداشت شود که باهدف صادرات صورت می‌گیرد.

مویدی افزود: بهترین رقم خرما در جهان، رقم مجول است بعد از آن خرمای پیارم است که در بازار های جهانی با هم رقابت می‌کنند، اکنون قیمت خرمای مجول در بازار جهانی حدود ۱۰ دلار معادل بیش از ۵۰۰ هزار تومان است.

وی خاطر نشان کرد: شرکت هواپیمایی ماهان، در کنار بزرگ‌ ترین نخلستان مجول در منطقه پلپلک بشاگرد، طرح‌ های گردشگری و بوم‌ گردی را نیز در دستور کار دارد که قرار است در جوار نخلستان مجول احداث شود.

گفتنی است که در این تور خبری بازدیدی که همزمان با روز خبرنگار بود عباس مویدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان با اهدا لوح تقدیر از خبرنگاران و روزنامه نگاران تقدیر و تشکر کرد.