خبرها


مدیریت منابع آب هرمزگان با استقرار آبیاری تحت فشار امکانپذیر است

          

استان هرمزگان از مناطق کم آب و گرم و خشک کشور است و در سالهای اخیر با خشکسالی های پی در پی دچار کم آبی شدید و مضاعف شده چنانکه بسیاری از چشمه ها، قناتها و چاههای آب خشک و یا در حال خشک شدن است و هزاران هکتار از باغها و نخلستالنها با مشکل جدی روبرو می باشند. همین امر سبب شده تا کشاورزان بیشتر متوجه اهمیت موضوع شده و درصدد برآیند تا با استفاده از روشهای آبیاری تحت فشار بتواند مشکل کم آبی خود را کاهش دهند و در این راه موفقیتهای چشمگیری داشته اند زیرا اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار که منجر به افزایش راندمان آبیاری می گردد نه تنها تنش آبی را مرتفع ساخته بلکه در بعضی موارد افزایش سطح زیر کشت را نیز به دنبال داشته است.

بر همین اساس، اجرا و توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار مورد توجه قرار گرفته و در این راستا جهاد کشاورزی هرمزگان نیز یکی از اولویتهای خود را در سالجاری، اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در سطح  اراضی کشاورزی استان قرار داده است.

مدیر آب و خاک و امورفنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان ، در این خصوص گفت: اجرای آبیاری تحت فشار در استان هرمزگان از سال 72 آغاز شد و 56 هزار و600 هکتار از زمین های باغی و زراعی هرمزگان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شده بودند که با بهره برداري از چند طرح پايان يافته در هفته دولت امسال، اين سطح به بيش از 58 هزار هكتار یعنی حدود 40 درصد افزايش يافت. وپیش بینی می شود امسال نیز 21 هزار و 238 هکتار از زمین های باغی و زراعی هرمزگان به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز شود.

وی، هزینه اجرای این طرح را 56 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در صورت تامین اعتبار تا پایان امسال این زمین ها به شبکه آبیاری تحت فشار مجهز می شوند.

به گفته ی مهندس علی باقرزاده، در سال 88، بیش از 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به این سیستم مجهز گردید که استان از نظر سطح اجرایی در بین استانهای دیگر مقام دوم را کسب کرد. اجرای 12 هزار و 511 هکتار آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی در مصرف آب به میزان 4/96 میلیون متر مکعب و افزایش راندمان آبیاری به میزان 08/3 درصد شده است که با احتساب هزینه استحصال هر متر مکعب آب به میزان

250 ریال، مبلغ ریالی صرفه جویی شده  و در نتیجه اجرای این سیستم در سال 88، 5/24111 میلیون ریال می باشد.

مهندس باقرزاده اظهار داشت: در سال 89 ، 13021 هکتار از اراضی استان با اعتباری معادل 183 میلیارد ریال به سیستم آبیاری تحت فشار تجهیز شدند که اجرای این میزان هکتار آبیاری تحت فشار سبب صرفه جویی در مصرف آب به میزان 5/74 میلیون مترمکعب و افزایش راندمان به میزان 98/2 درصد شده است.

وی اضافه کرد: در پایان سال 89 راندمان آبیاری در اراضی استان به 06/54 درصد رسید که مبلغ صرفه جویی شده در نتیجه اجرای این سیستم 5/27669 میلیون ریال می باشد. و از نظر سطح اجرایی آبیاری تحت فشار رتبه دوم را در کشور دارد.

وی ادامه داد: از آنجا که در سالهای اخیر توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار بعنوان اولویتهای سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته، اجرای 21 هزار هکتار در مزارع و باغات استان بعنوان یکی از اهداف سال 90 می باشد که در صورت اجرایی شدن این سطح، 89 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی و راندمان آب به 5/58درصد خواهد رسید که نسبت به سال قبل 4/44 درصد افزایش خواهد داشت و هزینه صرفه جویی شده به دنبال اجرای این سیستم 75/45130 میلیون ریال خواهد بود.

این مسوول با اشاره به خشكسالي يك دهه اخير در اين استان اظهار داشت: براي جلوگيري از خسارت، كشاورزان راهي جز استفاده از روشهاي نوين آبياري ندارند و دولت نيز دراين زمينه با پرداخت تسهيلات بلاعوض و ارزان از بهره برداران حمايت مي كند.

وي ازجمله مزيتهاي آبياري نوين در باغها و مزارع، به افزايش راندمان آبياري، توليد محصول در واحد سطح، استفاد بهينه آب، كاهش نيروي كارگري و همچنين كاهش مصرف كود اشاره كرد.