خبرها


برداشت لیموترش از باغهای هرمزگان پایان یافت

 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به پایان برداشت لیموترش از باغات استان گفت: پیش بینی می شود امسال کشاورزان 140 هزار تن محصول لیموترش را برداشت کنند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مهندس سید ابراهیم حسینی درآگاهی، میزان برداشت لیموترش سال گذشته را 167 هزار و 500 تن ذکر کرد و افزود: میزان برداشت این محصول نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

وی، سطح زیر کشت سال گذشته این محصول را 12 هزار و 942 هکتار و سطح زیر کشت امسال را 10 هزار و 942 هکتار ذکر واضافه کرد: فصل برداشت لیموترش از خردادماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، علت کاهش تولید امسال را بیماری جاروک جادوگر، حذف باغات آلوده و جایگزینی ارقام مقاوم عنوان کرد و گفت: با توجه به ورود و انتشار چند ساله بیماری فایتوپلاسمایی جاروک لیموترش در باغهای استان تولید محصول لیموترش کاهش داشته است.

حسینی درآگاهی، افزود: تاکنون با رویکرد اصولی و تخصصی مسوولان در مدیریت این بیماری و برای جلوگیری از گسترش به سایر نقاط عاری از بیماری، اقداماتی صورت گرفته و طبق تحقیقات صورت گرفته تنها راه مبارزه با آفت جاروک جادوگر لیموترش، استفاده از گونه های جایگزین و حفاظت قرنطینه ای از باغ های سالم در نقاط مختلف می باشد.

 استان هرمزگان رده نخست تولید لیموترش را دارد و بیشتر باغهای لیموترش در رودان و پس از آن در شهرستانهای میناب، بندرعباس، حاجی آباد واقع شده و لیموی تولید شده در استان برای مصرف تازه خوری به استانهای تهران، اصفهان، فارس و خراسان رضوی صادر می شود.

از میوه لیموترش علاوه بر تازه خوری، در تهیه لیموعمانی، ترشیجات و غیره استفاده می شود.