خبرها


۱۹۲پروژه عمرانی و تولیدی کشاورزی در هرمزگان افتتاح می شود

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان گفت: به مناسبت هفته دولت،192 پروژه عمرانی و تولیدی در بخش کشاورزی با اعتباری بالغ بر 125 میلیارد و 428 میلیون ریال به بهره برداری می رسد.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان، علینقی صالحی در نشستی با خبرنگاران بمنظور تشریح برنامه های این هفته افزود: این پروژه ها شامل 183 پروژه آب و خاک، 3 پروژه صنایع تبدیلی، 4 پروژه تولیدات دامی، 1 پروژه تولیدات گیاهی و 1 پروژه امور عشایری  می باشند که با افتتاح این تعداد پروژه، 457 خانوار از مزایای این پروژه ها بهره مند و زمینه اشتغال بیش از 138 نفر فراهم می شود.

وی، اظهار داشت: شهرستان بندرعباس و پارسیان با 57 پروژه و سیریک با یک پروزه به ترتیب بیشترین و کمترین پروژه های افتتاحی را در این هفته دارند.

  وی، در ادامه با اشاره به اولویتهای این سازمان در سالجاری اظهار داشت: در سال 90، تعداد 21 اولويت در حوزه ستادي، 17 اولويت در دستگاههاي تابعه سازمان جهاد كشاورزي همچون شيلات، تعاون روستايي، پ‍ژوهشكده، مركز تحقيقات ومنابع طبيعي واجراي 26 برنامه اولويت دار نیز در شهرستانهاي استان از جمله اين برنامه ها مي باشد.

این مسوول، با بیان اینکه خشکسالی های چند ساله اخیر منابع آبی استان را با مشکل مواجه کرده است، بيان داشت: تامین منابع آب و مدیریت آن یکی از اولویتهای مهم می باشد که برای این کار برنامه ریزی شده است.

مهندس صالحی، افزود: به همین منظور و برای بالا بردن راندمان آب در بخش کشاورزی، با حمایت دولت و تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان، در حال حاضر از148 هزار هکتار اراضی کشاورزی مستعد استان، بیش از 55هزار هکتار( 38 درصد) زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه، اجرای طرحهای آبیاری تحت فشار منجر به افزایش راندمان آبیاری می شود، گفت: افزایش تولید محصول در واحد سطح، استفاد بهتر از آب، کاهش نیروی کارگری، کاهش مصرف کود و کاهش تاثیر شوری آب در رویش گیاه از مزایای اجرای این طرح می باشد.

این مسوول افزود: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، پیش بینی می شود که تا پایان برنامه پنجم توسعه، 95 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان که قابلیت آبیاری تحت فشار را دارند به این سیستم مجهز شوند.

به گفته ی وی، امسال نیز برای آبیاری تحت فشار 21 هزار هکتار از اراضی سطح زیر کشت برنامه ریزی شده که از ابتدای امسال تاکنون در 2 هزار هکتار از اراضی انجام شده و حدود 8 هزار هکتار نیز در دست اجرا می باشد.

  رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در ادامه بیان داشت: یکی دیگر از اولویتهای سازمان، مدیریت جاروک لیموترش است که با توجه به وجود بیماری جاروک جادوگر در محصول لیموترش استان، از20 هزار هکتار باغات مربوط به این محصول، هشت هزار و 500 هکتار آلوده به این بیماری، حذف شده است.

مهندس صالحی اضافه کرد: به دنبال برنامه مدیریت جاروک جادوگر و با توجه به زمان بر بودن طرح تحقیقاتی، جایگزین کردن رقم مقاوم  با ارقام غیر میزبان از جمله انبه، نخیلات، پرتقال و لیموشیرین و حذف درختان لیموترش با آلودگی 50 درصد به بالا، در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفت.

وی افزود: در سال 89  با در اختیار قرار دادن نهال ارقام غیرمیزبان به کشاورزان اقدام به جایگزینی و حذف 2 هزار هکتار از باغاتی که 50 درصد آلودگی داشتند، نمودیم

صالحی، اضافه کرد: همچنین 14 هزار هکتار از باغات مرکبات که آلوده به پسیل مرکبات بودند، سمپاشی شد.

وی در ادامه بیان داشت: در بحث مقابله با بیماری جاروک جادوگر امسال نیز شش میلیارد تومان برای پیشگیری ومقابله با این بیماری مصوب شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان در خصوص بدهی کشاورزان متضررکه باغات آنها  آلوده به بیماری جاروک جادوگر بود، گفت: بانک کشاورزی سود و جرایم دیرکرد را بخشیده و کشاورزان باید اصل وام را پرداخت کنند و علاوه بر آن بانکهای صادرات، ملت، تجارت و ملی هم برای کمک به کشاورزان اعلام آمادگی کرده اند.   

به گفته ی صالحی، کشت مکانیزه محصولات، مبارزه بیولوژیک برای تولید محصول سالم  از دیگر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی است که تاکنون اقداماتی در این زمینه ها انجام شده است. 

 تاکنون کشاورزان موفق به دریافت علامت استاندارد در سطح 700 هکتار، از اداره کل استاندارد شده اند