خبرها

گندم تولیدی هرمزگان۵۰ درصد نیاز استان را تامین می کند

 مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان، با اشاره به 13 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم آبی و تولید 50 هزار تن گندم در این  استان گفت: با توجه به هدفمند سازی یارانه ها و مصرف سرانه ماهانه استان که به 7000 تن رسیده این میزان تولید 50 درصد نیاز استان را تامین می کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، کوروش صادقی اضافه کرد: این میزان، تامین کننده  کمتر از یک درصد (هزار تن ) نیاز کشور می باشد.

وی، با بیان اینکه از این میزان تولید، کمتر از یک درصد ( حدود 450 تن) به دلیل شرایط آب و هوایی، بالا رفتن EC آب و خاک، بادزدگی و گرمای زودرس به گندم نامرغوب اختصاص دارد، گفت: این رقم ناچیزی می باشد.

مهندس صادقی، مبارزه به موقع با آفات و علف های هرز، کاشت در تقویم زراعی استان و استفاده از کودهای ریز مغذی و بیولوژیک و زیستی را از جمله راههای موثری عنوان کرد که کشاورزان با استفاده از آن، توانستند گندم مرغوبی را تولید کنند.

وی در ادامه، بیان داشت: برای آموزش و ترغیب کشاورزان به تولید گندم مرغوب و باکیفیت، اجرای کارگاه های آموزشی در زمینه های مختلف بهزراعی گندم در سطح روستاها، احداث مزارع الگویی در خصوص استفاده از کودهای ریزمغذی و زیستی وبیولوژیک و مقایسه ارقام، در دستور کار این مدیریت قرار گرفته و همچنین نظارت بر تولیدات گندم استان از طرق مختلف از جمله استفاده از کارشناسان ناظر در قالب شرکت های مشاوره ای فنی مهندسی کشاورزی و نظارت کارشناسان مراکز ترویج وخدمات جهاد کشاورزی و مدیریت  شهرستان و ستاد صورت می پذیرد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، گفت: این سازمان بمنظور  تامین بذر مورد نیاز کشاورزان گندمکار، هر ساله اقداماتی از جمله  نظارت کامل به تولید سه هزار تن بذرگندم در طبقات گواهی شده- مادری و پرورشی و اجرای طرح کشاورزی حفاظتی انجام می دهد.همچنین با بکارگیری کارشناسان ناظر در کلینیک های گیاه پزشکی و شرکت های مشاوره ای در سطح استان ، نظارت بر مبارزه به موقع با آفات و علف های هرز و بیماریهای این محصول  را بطور کامل انجام می دهد.

صادقی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و خشکسالیهای مستمر چند ساله متاسفانه منابع آب زیرزمینی با محدودیت شدیدی مواجه شده که به همین جهت سازمان طی یک دوره سه ساله نیز طرح توسعه آبیاری تحت فشار را در دستور کار قرارداده که تاکنون سطح قابل ملاحظه ای تحت پوشش قرار گرفته است.

این مسوول در ادامه بیان داشت: برای افزابش تولید وکاهش ضایعات این محصول با  بکارگیری کمباینهای جدید و مناسب در امر برداشتو نظارت مستمر توسط کارشناسان ناظر و مراکز ترویج در امر تنظیم کمباینهاجهت جلوگیری از ریزش  غیراستاندارد و ضایعات و همچنین استفاده از ارقام مناسب در کاشت گام مثبتی برداشته ایم. .

مدير امور زراعت سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان افزود: از مجموع 11 هزار و 984 بهره بردار بخش زراعت  استان، 2 هزار و 632 نفر گندم کار می باشند که 22 % سطح بهره برداران را شامل می شود که این امر در اقتصاد استان و کارافرینی نقش مهمی دارد  به طوری که برای 2 هزار و 623 نفر به صورت مستقیم  و برای یکهزار و 500 نفر نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

صادقی، در خصوص حمایت از گندمکاران متضرر در استان هم گفت: با توجه به اینکه کشاورزان گندمکار بطور 100 درصدی تحت پوشش بیمه خشکسالی و حوداث غیر مترقبه قرار می گیرند در صورت خسارت، صندوق بیمه نسبت به پرداخت غرامت اقدام می نماید.

وی در پایان به بحث هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: این امر سبب باالا رفتن هزینه تولید گندم شده که با توجه به پایین بودن قیمت خرید تضمینی، جوابگوی هزینه های تولید گندم کشاورزان نمی باشد.