خبرها


بند انحرافی نسا برروی سد فرغوییه در حاجی آباد افتتاح شد

در پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی :

بند  انحرافی  نسا برروی سد فرغوییه در حاجی آباد افتتاح شد

با حضور سید محمدی رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان ، مختاری امام جمعه حاجی آباد وتنی چند از مدیران ستادی سازمان در پنجمین روز از هفته جهاد کشاورزی بند انحرافي  نسابرروي سد  فرغوییه در حاجی آباد به بهره برداری رسید

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در آیین بهره برداری از این پروژه  گفت:هدف از احداث سد فرغوییه جمع آوری سیلاب های رودخانه مزرعه ونسا وذخیره ورها سازی آن به منظور تغذیه سفره های آب زیرزمینی دشت های پایین دست می باشد که با احداث یک بند انحرافی می توان آب رودخانه نسا را به سمت سد مخزنی فرغوییه انتقال داد .

باقر زاده افزود :با افتتاح این بند انحرافی  متوسط آب ورودی به مخزن فرغوییه 3/6 میلیون متر کعب و مخزن سد فرغوییه 10 میلیون متر مکعب می باشد .

به گفته باقر زاده با احداث سد مخزنی  فرغوییه امکان رهاسازی آب به میزان 4/4 میلیون مترمکعب  به وجود آمده  که در این شرایط آب مورد نیاز اراضی تا 3000هکتا رفراهم می شود .

وی ابراز داشت : افتتاح وبهره برداری از این بند انحرافی موجب برخورداری کشاورزان از منابع آب مطمئن می باشد وتوسعه کشاورزی وامکان دستیابی به تولید بیشتر برای بهره برداران منطقه را به دنبال دارد .

وی خاطر نشان کرد : محور انحرافی بندنسا بر روی رودخانه فصلی نسا به فاصله 75 کیلومتر ی شهرستان حاجی آباد ساخته شده وراه دسترسی به محور  بند انحرافی از طریق جاده آسفالته حاجی آباد بندرعباس واز سه راهه بخش فارغان می باشد که  جاده مذکور به طول 75 کیلومتراست که  72 کیلومتر آسفالته و3 کیلومتر خاکی می باشد ومحل احداث بند در نزدیکی روستای فرغوییه در جنوب شرقی حاجی آباد واقع شده است