خبرها

نظارت بربيش از دوهزار مورد از زمينهاي دولتي واگذارشده

مدير اموراراضي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان خبر داد :‌

نظارت بربيش از دوهزار مورد از زمينهاي دولتي واگذارشده

مدير اموراراضي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت  :‌در سال گذشته نظارت بر يك هزار و500 مورد از زمينهاي دولتي واگذار شد ه در تعهد اين مديريت بود كه امور اراضي با پيشرفت 190 درصدي موفق به انجام نظارت بر دوهزارو 856 مورد از زمينهاي واگذار شده گرديد .

به گزارش روابط عمومي سازمان جهادكشاورزي هرمزگان مهندس عبد الصمد صمصام پور افزود :واگذاري ‌زمينهاي دولتي به متقاضيان ايجاد صنايع كشاورزي وبه منظور رشد توليد وايجاد اشتغال بيشتر صورت مي گيرد وبه منظور دنبال شدن واستمرار اين هدف بعد از واگذاري زمينهاي دولتي نظارت ها استمرار مي يابد .

وي با بيان اينكه نظارت بر پرونده هاي زمين هاي واگذار شده هر شش ماه يكبار صورت مي گيردودر صد پيشرفت فيزيكي طرح ها ي در حال اجرا برروي زمينها ،متناسب با جدول زمانبندي پيشبرد طرح مشخص مي شود .

وي ابراز داشت :امور اراضي  در صورت مشاهده هر گونه تخطي ازجانب افرادي كه اراضي دولتي به آنها واگذار شده به این افراد اخطار خواهد داد ودر مراحل بعدي ودر صورت عدم توجه به اخطارها امور اراضي اقدام به  فسخ واسترداد اراضي می نماید .

به گفته وی پس از انجام نظارت ها بر اراضی واگذار شده برخی از زمینها که طرح  آنها در دست انجام است به تمدید اجاره می پردازند وآن دسته از زمینهایی که طرح های مقرردر آنها اجرا شده و به بهره برداری رسیده است سند مالکیت به آنها انتقال داده می شود

وی  با بیان اینکه نظارت بر طرح های مشمول ماده یک قانون حفظ کاربری  نیز در 409 مورد به انجام رسیده اظهار داشت : بر اساس قانون ماده یک تغییر کاربری زمینهای کشاورزی باید آن دسته از اراضی که ،مجاز به  تغییر کاربری شده اند مورد نظارت قرار گیرد  واین نظارتها  با این هدف صورت می گیرد که تغییر کاربری این اراضی بیش از  حد مجاز اعمال نشود .

وی خاطر نشان کرد : به عنوان مثال مالک یک باغ یا مزرعه که با مجوز کمیسیون ذی ربط به احداث بنا ی یک واحد دامداری در مزرعه  اقدام نموده  مزرعه یاد شده باید مورد نظارت قرار گیرد تا ساخت وساز در آن بیش از حد مجاز صورت نگیرد  .

گفتنی است : با توجه به محدوديت منابع (آب و خاك ) ورشد روز افزون جمعيت تغيير كاربري غير مجاز زمينهاي كشاورزي امنيت غذايي اين جمعيت رو به رشد را به خطر مي اندازد از این روی  حفظ کاربری زمینهای کشاورزی یکی از مهم ترین مسائلی  که مدیریت اموراراضی به جد آن را دنبال می کند .