خبرها


بهره گیری از تجربیات کشاورزان موفق از برنامه های سا ل جدید است

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بندرعباس

بهره گیری از تجربیات  کشاورزان موفق  از برنامه  های سا ل جدید است  

معاون امور توليدات گياهي وزارت جهاد كشاورزي گفت: تجربه نشان داده كه بكارگيري ابتكارات و تجربيات کشاورزان موفق مي تواند در زمينه افزايش راندمان توليد در واحد سطح اثرات مطلوبي داشته باشد وبه همین منظور استفاده از تجربیات  کشاورزان موفق  از برنامه  های سا ل جدید است  

.

به  گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان مجيدخليلي خشنود'  افزود: براي اين منظور طي دو هفته آينده اولين فراخوان را در ارتباط با كاهش مصرف سوخت و صرفه جويي در انرژي گلخانه اي ارايه می شود
وي اظهارداشت: هريك از كشاورزاني كه در زمينه مصرف انرژي صرفه جويي داشته اند به اين معاونت اعلام كنند تا ضمن مستند سازي آن را در اختيار ديگر بهره برداران نيز قرار دهيم.
به گفته اين مقام مسوول به مرور با فراخوان هايي كه در زمينه هاي مختلف خواهيم داشت ابتكارات و نوآوري ها را از حالت پراكنده درآورده و پس از ثبت براي استفاده عموم آن را مستند سازي خواهيم كرد.
خشنود ابراز داشت: ضمن اينكه از كشاورزان صاحب ابتكارو ابداعات حمايت هاي خاصي بعمل مي آيد، كمك مي كنيم تا ايده و ابتكار آنان در بين ديگر بهره برداران بكار گرفته شود.
وي با اشاره به اینکه در راستاي افزايش راندمان توليد براي اولين بار باید از ابتكارات و دستاوردهاي كشاورزان پيشرو كشور استفاده کرد . خاطر نشان کرد :بايد بتوانيم علاوه بر فرمولها و نسخه هايي كه مراكز تحقيقاتي كشور ارايه مي كنند از ابداعات، ابتكارات و نوآوري هاي كشاورزان پيشرو در زمينه هاي مختلف كه در عرصه عملي شده استفاده كنيم.

اين مقام مسوول يادآورشد: در کنار استفاده از تجربیات کشاورزان موفق ،بخش تحقيقات نيز بطور دائم روي دستورالعمل هاي فني صادر شده از قبل كار مي كند تا ضمن به روزكردن ،نتايج بدست آمده را بلافاصله دراختيار مروجين و بهره برداران قرار دهد.
وي در خصوص  راهكارهايي که  براي جلوگيري از ضرر و زيان ناشي ازبه فروش نرفتن پياز بهاره كشاورزان هرمزگان در نظر گرفته شده نیز  ابراز داشت: ' مدت سه سال است كه كشت پياز و سيب زميني را كنترل مي كنيم طوري كه كشاورزان براساس سهميه ابلاغي كشت مي كنند'.
خشنود مشكل اصلي را اينطور بيان كرد:' ما در نقطه اي از كشور كمبود پياز داريم و در نقطه اي ديگر بازار اشباع شده و اين مسئله  مديريت بازار و انتقال محموله ها است كه مشكل ايجاد كرده است.'
معاون وزير جهاد كشاورزي درامور توليدات گياهي گفت: مسووليت مديريت بازار و بحث حمل و نقل محموله هاي كشاورزي به مناطق مختلف كشور نيز از عهده ما خارج است و وظيفه اي در اين زمينه نداريم.
اين مقام مسوول بيان داشت: 'كشاورز نيز توان اين كار را ندارد كه خودش اين كار را بكند بلكه تاجراني كه فعال هستند بايد دراين قضيه وارد شوند درحاليكه سازمان تعاون روستايي نيز به هيچ وجه نمي تواند وارد اين عرصه شود.'
معاون وزير جهاد كشاورزي با اعلام اينكه در زمينه تجارت دو بخش حقيقي و حقوقي داريم، اظهارداشت: تعاوني هاي روستايي كه تخصص اين كار را دارند، بخشي از آنها شروع كرده اند كه بايستي تقويت بشوند.
مهندس خشنود از جمله راههاي تقويت تعاوني هاي روستايي براي خريد محصول و حمل آن به ديگر نقاط كشور به تامين سرمايه در گردش از طريق بخش مديريت بازرگاني كشوردانست .
طي دو هفته گذشته تاكنون صدها تن محصول پياز توليدي خارج از فصل كشاورزان هرمزگان به دليل نداشتن مشتري در انبارها فاسد شده و يا به دليل پايين بودن قيمت برداشت نشده است.