خبرها


اجراي پروژه شترداري استان بازده اقتصادي بالايي دارد

 

در برنامه پنجم توسعه

 اجراي پروژه شترداري استان بازده اقتصادي بالايي دارد 

ضرورت اجراي پروژه خدمات شترداري استان در برنامه پنجم توسعه  به عنوان  منبع عمده در آمد قشر عظیمی از  دامداران روستايی در تثبیت اشتغال و ارتقاء سطح اقتصادي و درآمد خانوار روستايی استان بسيار حائز اهميت است

استان هرمزگان با داشتن مناطق كويري و  نيمه كویري وسيع ، آب و هواي گرم و خشک ، گرم و مرطوب و گونه هاي خاص گياهي ، از ديرباز يكي از نواحي مستعد زيست و پرورش شتر بوده است . اين دام با مشخصات زيستي و صفات پرورشي و توليدي مختص به خود ، از انواع مناسب براي نگه داري و توليد محصولات دامي با بازده اقتصادي مطلوب در شرايط اقليمي و جغرافيايي استان هرمزگان مي باشد .

خصوصيات مثبت حياتي و توليدي شتر ، علاوه بر قدرت زيست در شرايط بياباني و كويري  ، توانايي  استفاده این نوع دام از انواع گونه هاي گياهي مي باشد

مهندس زارعي مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان در اين رابطه مي گويد :مقاومت بيشتر شتر در مقابل اغلب بيماريهاي عفوني و عوامل بيماري زا و در نتيجه ، تلفات و ضايعات كمتراین نوع دام  با توجه به شيوه نگهداري ان  نيز يكي ازمزيتهاي پرورش شتر در استان می باشد  .

با توجه به نكات مذكور مي توان در يافت كه با بها دادن به نگهداري و پرورش شتر  ، مي توان در جهت اشتغال زايي و ارتقاء سطح اقتصادي و درآمد بهره برداران  و تامين بخشي از پروتئين مورد نياز جامعه قدمهاي اساسي برداشت .

اگر اهميت اقتصادي شتر در سيستم كشاورزي متراكم امروزي از لحاظ توليد قابل توجه نيست ، ولي قدرت توليد و زيست شتر در شرايط سخت و توليد محصولات دامي ارگانيك از جمله عواملي است كه پرورش و نگهداري اين دام را کاملا" توجيه مي نمايد .

 استان هرمزگان دارای بیش از 20 هزار  نفر شتر است كه عمده تراکم آنها در شهرستانهای جاسک و سیریک و میناب می باشد .

شتر های استان از نژاد جماز که دارای جثه ای لاغر بوده به همین سبب دارای قدرت دوندگی بالایی هستند  بطوریکه سرعت آن به 35 تا 40 کیلومتر در ساعت رسیده و از آنها در سواری و بار کشی استفاده می گردد  .    

مهندس زارعي با اشاره به مزاياي پرورش و نگهداری شتر دارای مي افزايد  : يك از اين مزيتها پرورش شتر براي استحصال مواد درماني از آن مي باشد

وي ادامه مي دهد :دانشمندان خواص درماني تازه اي را در شير شتر يافته اند كه مي تواند بيماريهاي صعب العلاج و مزمني مانند آلزايمر ، ايدز ، هپاتيت و سرطان را درمان كند .

وي ابراز داشت :سالم ( ارگانیک) بودن گوشت شتر  نسبت به گوشت ديگر حيوانات ، مقاومت بسیار زیاد این دام به بیماریها نسبت به سایر دامها و تحمل شرایط نامناسب آب و هوایی نسبت به سایر دامها نيز از ديگر مزاياي توليد گوشت شتروپرورش این دام  مي باشد .

وي به يكي ديگر از قابليت هاي شتر اشاره كرد وافزود‌:قابليت هضم غذا در شتر خيلي بالااست بطوريكه علوفه هاي خشبي كه در ساير دامها قابليت هضم آنچناني ندارند ، بخوبي توسط شتر مصرف ،هضم و جذب مي شود .

وي همچنين در خصوص ضرورت اجرای پروژه خدمات شترداری در برنامه پنجم توسعه افزود :با توجه به مزیتهایی که در نگهداری و پرورش شتر در استان ذکر شد و به منظور توسعه شتر داری استان  اجرای پروژه های خدمات شترداری در سطح استان در طول برنامه پنجم توسعه امری مهم  و اجتناب ناپذیر است

وي با اشاره به اينكه  با هماهنگیهای بعمل آمده طرح جامع شترداری استان در دست تهیه می باشد خاطرنشان كرد :‌در طرح شترداري استان سعي شده به همه جوانب از جمله پرورش ونگهداری شتر به عنوان تنها منبع در آمد قشر عظیمی از  دامداران روستائی وتثبیت اشتغال و ارتقاء سطح اقتصادي و درآمد خانوار روستائی استان توجه شود  .

وي اضافه كرد : صادرات شتر به کشورهای حوزه خلیج فارس به عنوان یک منبع مناسب ارزآوری وعلاوه برآن مقاومت در مقابل خشکسالی و استفاده از منابع غذایی فقیر و کم ارزش با توجه به وضعیت جغرافیایی استان و کمبود منابع خوراکی در استان یک امتیاز مهم جهت سرمایه گذاری در این صنعت است.

زارعي خاطر نشان كرد : طرح جامع توسعه شتر داری استان با اهداف افزایش تولید گوشت و شیر  ، تمامی مسائل مرتبط به پرورش و نگهداری ، پرواربندی ، کشتار ، فرهنگ مصرف گوشت شتر ، صادرات شتر و بیمه و آب شرب و تسهیلات بانکی را  مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت  .

به گفته زارعي در سنوات گذشته جهت حمایت از این صنعت سالیانه پروژه هائی در سطح استان توسط معاونت بهبود تولیدات دامی اجرا گردیده بطوریکه تعداد هفت ایستگاه خدمات رسانی به شتر در مناطقی که دارای جمعیت بالائی از شتر بوده احداث شده است

وي ابراز داشت : در اين ايستگاهها  خدماتی از قبیل زایش ، پلاک کوبی ؛ تغذیه دستی ، واکسیناسیون ، سمپاشی و  کلیه عملیات دامپزشکی و بهداشتی  انجام   گرفته است

مدير امور دام سازمان جهاد كشاورزي اظهار داشت :  از طرف دیگر از آنجائی که از معضلات شترداران استان تصادفات بین جاده ای بوده با احداث اینگونه ایستگاهها و نگهداری شبانه شتر ها در آنجا ، درصد بالائی از تصادفات جاده ای کاهش یافته است .

وي اظهار داشت :در سال 1388 پروژه خدمات رسانی به شتر با اعتبار 448 میلیون ریال  و در سال جاری نیز پروژه فوق با اعتبار 420  میلیون ریال جهت 504  نفر  شتردر شهرستانهای جاسک و سیریک در حال اجرا می باشد . 

 

مهندس زارعي از انجام مسابقات شترسواری بعنوان يكي از فاكتورهايي نامبرد كه مي تواند به  ايجاد جاذبه هاي توريستي در استان كمك نمايد

وي ادامه داد :  یکی از انگیزه های بهره برداران وشتر داران در اين  بخش  در چند سال اخیر  برگزاری اینگونه مسابقات در مراسمهاي مختلف مي باشد .

وي همچنين ياد آور شد: صادرات شتر به کشور های حوزه خلیج فارس با توجه به فنوتیپ و قدرت دوندگی شترهای استان توانسته ارزآوری مناسبی را بدنبال داشته باشد .

به گفته وي در سال 1388 تعداد 95  نفر شتر به ارزش يك هزا رو 615  میليون  ریال و در سال 89 با هماهنگی های بعمل آمده تعداد 85 نفر شتر به ارزش يك هزار و870میلیون ریال در حال صادر شدن به این کشور ها می باشند .

وي بيان نمود :علاوه بر اين ميزان ماهیانه تعداد قابل توجه ای از شتر های استان جهت پروار و کشتار به دیگر استانهای کشور بدلیل مصرف بالای گوشت در آن استانها نیز صادر می گردد .

 

وي در خصوص برخی خواص گوشت شتر نيز گفت : گوشت شتر در مقایسه با گوشت گاو میزان كمتری چربی ، پروتئین وخاكستر دارد .

به گفته وي گوشت شتر منبع بسیار خوبی برای بسیاری از مواد غذایی مهم ومورد نیاز بدن می باشد . این گوشت حاوی پروتئین هایی با ارزش غذایی بالا وتعدادی از ویتامین های مفید ومورد نیاز بدن نظیر ویتامین B كمپلكس وبرخی از عناصر معدنی مهم نظیر آهن وفسفر وكلسیم است .

هم چنین گوشت شتر دارای قدرت مخصوصی در نگهداری هرچه بیشتر آب است كه این خاصیت اهمیت زیادی در تعیین برخی از خواص طبیعی گوشت دارد .