خبرها

جایگزینی انواع نهال در باغهای ليموترش آلوده به جاروك

در راستاي حفظ اشتغال کشاورزان هرمزگان صورت گرفت :

جایگزینی انواع نهال در باغهای ليموترش آلوده به جاروك

رييس سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان گفت : با توجه به امحا درختان ليمو ترش آلوده به بيماري جاروك درسالهاي گذشته امسال نیزاقدامات لازم جهت جایگزینی باغات امحاء شده در سطح دو هزار و 500 هکتار با توزیع انواع نهال غیر میزبان بیماری در حال اجرا می باشد .

به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان سيد نصير سيدمحمدي افزود: جهت حمایت از بهره برداران و حفظ اشتغال موجود در سال1388 بیش از 210 هزاراصله نهال سالم و گواهی شده از ارقام غیرمیزبان بیماری نظیر پرتقال ، نارنگی ،چیکو ، انبه ، نخیلات و ... جهت جایگزینی با درختان آلوده در سطح بیش ازیک هزار و40 هکتار بینکشاورزان توزیع شده است.

وي ادامه داد : ماهیت عامل بیماری جاروك به گونه ای است که امکان کنترل شیمیائی آن مقدور نبوده و دلیل عمده گسترش آن در استان هرمزگان وجود ناقل فعال( زنجرک)و میزبان حساس می باشد.

وي ابرازداشت : بیماری جاروک لیموترش از جمله بیماری های نوظهور در دنیا است که سابقه شیوع آن در ایران حدود 13 سال بوده و اطلاعات محدودی در خصوص ماهیت بیماری ؛ ناقل و مدیریت این بیماری در دنیا وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: عمده اطلاعات مربوطه به این بیماری ؛ حاصل پژوهش

محققان وزارت جهاد کشاورزی می باشد و برنامه عملیاتی مبارزه بر اساس دستورالعمل ارسالی از ستاد برنامه جامع بیماری جاروک در حال اجراست.

به گفته سيدمحمدي در حال حاضر 56طرح تحقيقاتي در زمينه بيماري جاروك دردست اجرا است ودر صورت اتمام پروژهای تحقیقاتی بخش مهمی ازابهامات در خصوص این بیماری رفع و ضمن تولید علم ؛ نتایج حاصله کمک شایانی به تولید لیمو ترش خواهد نمود.

سید محمدی افزود : به موازات انجام فعالیتهای تحقیقاتی و اجرایی ؛ این سازمان برنامه های وسیعی در خصوص آموزش و اطلاع رسانی جهت بهره برداران تدوین و اجرا کرده است، که در سال گذشته نسبت به آموزش قریب به یک هزارو 120 نفر روز و همچنین تهیه برنامه های تلویزیونی، پوستر و بروشورهای ترویجی اقدام شده است.