خبرها


نیازمند حمایت مالی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: بکارگیری شاخص های زیست محیطی در تولیدات پایدار محصولات کشاورزی که از موضوعات  همکاری مشترک بین  جهاد کشاورزی استان و محیط زیست هرمزگان بوده با حمایت مالی میسر است  .

سید نصیر سید محمدی در آیین  امضا تفاهم نامه مشترک همکاری بین جهاد کشاورزی هرمزگان با محیط زیست استان افزود: مبارزه بیولوژیک با آفات  گوجه فرنگی درسال گذشته در  سه هزار هکتار اجراشد ومطابق با برنامه سال جاری قرار است که مبارزه بیولوژیک با آفات در پنج هزار هکتار دنبال شود اما تاکنون اعتباری به این برنامه اختصاص نیافته است  .

وی با تاکید بر لزوم تخصیص اعتبار وحمایت مالی از تولید محصولات سالم  ادامه داد : استفاده کمتر از کود در تولید محصولات کشاورزی مستلزم ایجاد جایگزین است وهمه اینها نیازمند هزینه واعتبار می باشد .

وی ابراز داشت : سال گذشته 12 هزار هکتار از اراضی کشاورزی زیر پوشش آبیاری تحت فشار قرار گرفت که منجر به صرفه جویی 90 میلیون متر مکعب آب گردید .

به گفته مهندس سید محمدی در سال جاری توسعه آبیاری تحت فشار در 10 هزار هکتار از اراضی استان در دستور کار قرار گرفته که تاکنون در هفت هزار هکتار از اراضی کشاورزی این طرح اجرایی شده است .

مهندس سیدمحمدی خاطر نشان کرد : خسارت ناشی از سیل  به بخش کشاورزی استان در سال گذشته حدود 80 میلیارد تومان است ودر راستای مدیریت روان آبها وحفظ منابع پایه ای باید توجه ویژهای اعمال شود .

سید محمدی به ارائه محصولات کشاورزی با درج کد تولید محصول سالم اشاره کرد وافزود :هم اکنون در تولید محصولاتی مانند خرما ،نارنگی وپیاز در استان از میزان مواد سمی کمتر از حد استاندارد استفاده می شود واین محصولات یاد شده دارای شرایط درج کد تولید محصول سالم می باشند .

در ادامه مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست هرمزگان هم گفت : در راستای حفاظت از منابع آب وخاک  اجرای برنامه پایش آلاینده ها وعوامل مخرب محیط زیست در بخش کشاورزی از موضوعات مشترک همکاری بین جها دکشاورزی استان و محیط زیست می باشد .

مهندس مجید وفادار افزود: تا کنون جهاد کشاورزی استان حرکت مطلوبی در راستای تحقق اهداف زیست محیطی داشته است وکسب عنوان صنایع سبز برتر در استان خود گواهی براین مسئله می باشد .

وی ابراز داشت : در حال حاضر کنترل سموم یک وظیفه مشترک وفرا بخشی بین دو سازمان است که باید در چارچوب توسعه پایدار بخش کشاورزی  صورت گیرد .

وی تصریح کرد : در زمینه کنتر ل آثار کودهای شمیایی در استان تاکنون پروژه ای اجرا نشده است که برای تامین غذای سالم باید مباحثی از این دست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد .