خبرها

کنترل سیلابها بخش فارغان با احداث سد فرغوئیه

 مدیر امور آب وخاک جهاد کشاورزی هرمزگان گفت :احداث سد فرغوئیه در بخش فارغان حاجی آباد موجب کنترل ومهار آبهای سطحی وسیلاب های رود خانه مزرعه ونسا شده است .

علی باقر زاده افزود : علاوه بر مزایای یاد شده ،احداث این سد توسعه کشاورزی در دشتهای آشکارا و  شمیل را نیز به دنبال دارد.

وی ادامه داد : کاهش میزان خسارات احتمالی ناشی ازسیلابها به اراضی وروستاهای پایین دست نیز ازدیگر مزایای احداث این سد می باشد .

وی ابراز داشت: سد مخزنی فرغوئیه پس از کنترل ومهار آبهای سطحی وذخیره آن در فصول پر آبی به تغذیه دشتهای پایین دست آشکارا وشمیل می پردازد .

به گفته باقرزاده طرح احداث سد فرغوئیه ضمن افزایش میزان آب منجر به تولید بیشتر محصولات زراعی وباغی وافزایش در آمد بیشتر برای بهره برداران منطقه می شود .

وی همچنین با اشاره به اینکه با تغذیه دشت آشکارا وشمیل امکان تامین آب مورد نیاز اراضی کشاورزی پایاب نیز فراهم می شود افزود :نیاز اراضی زیر پوشش تغذیه سد نیز  به میزان سه هزار هکتار فراهم می شود که خود باعث بهبود وضعیت کشاورزی ورونق اقتصادی در منطقه می شود .

مهندس باقر زاده بیان داشت :این سد با هزینه ای بالغ بر 82 میلیارد ریال احداث شده و روستاهای واقع در پایاب سد مشتمل بر بخشی از اراضی کش رودخانه ، آشکارا وشمیل می باشد .

ارتفاع سد فرغوئیه 26 متر از پی می باشدو478 متر مکعب حجم خاکریزی و دو هزارو700متر مکعب حجم بتن ریزی از مجله مشخصات فنی این سد به شمار می رود .