خبرها


برداشت اولین مرحله میگوی پرورشی از مزارع هرمزگان
با حضور سید امین ا... تقوی مطلق سرپرست شیلات ایران اولین مرحله از برداشت میگو گونه وانامی در بندر مقام در غرب هرمزگان  انجام شد.
سرپرست شیلات ایران در مراسم اولین مرحله از برداشت میگو ازمزارع سایت بندرمقام گفت: این سایت اولین سایت پرورش میگو در هرمزگان است که می توان دو بار در سال  از آن بهره برداری کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: عملیاتی که در این سایت انجام شده نشان می دهد پرورش میگو می تواند روند تولید مناسبی داشته باشد و این سایت الگوئی است برای بقیه سایت های پرورش میگو در کشور که بتوانیم دو بار در سال از آنها محصول برداشت کرد. تقوی مطلق در ادامه افزود: در حال حاضر 60 هکتار از مزارع این سایت زیرکشت میگوی گونه وانامی است که  با استفاده از دانش فنی لازم می توانیم در دو مرحله  حدود 150 تن میگو برداشت کنیم. تقوی روند این روش را رضایت بخش دانست و افزود: این روند تولید برکت دانش فنی و همه امکاناتی است که دولت محترم در سالهای گذشته در منطقه  فراهم  آورده است. سرپرست شیلا ایران در ادامه تصریح کرد: هدف شیلات از معرفی این سایت این است که بتوانیم نشان دهیم  با توجه به پتانسیل هایی که در رابطه با میگو داریم در دیگر سایتهای پرورش میگو هم  میتوانیم میگو را به صورت یک تولید اقتصادی مطرح  کنیم.
 در ادامه این آیین قدرت میرزاده مدیر کل شیلات هرمزگان نیز گفت: در استان هرمزگان طی سالهای گذشته عمدتا از گونه پرورش میگو سفید هندی برای پرورش استفاده م یشد که برای تامین مولد به دریا وابسته بود. میگوی سفید هندی فقط در فصل هوای گرم امکان پرورش دارد و در فصل سرما به دلیل تحمل پایین این گونه به سرما امکان پرورش مقدور نبود. از طرفی حساسیت این گونه  به بعضی از بیماریها سبب شد که ما در هرمزگان به دنبال تغییر در گونه  میگوی  پرورشی باشیم و لذا بر همین اساس  یکی از مصوبات سفر هیات دولت در دور دوم به هرمزگان تغییر درگونه های میگوی پرورشی استان بود. وی افزود:  با این رویکرد بعد از بررسی های لازم از سوی مرکز تحقیقات شیلات به این نتیجه رسیدیم که گونه وانامی به عنوان یک گونه مقاوم به بیماریها و تحمل بالا به سرما  می تواند جایگزین خوبی برای میگوی سفید هندی باشد. میرزاده که در که در مراسم اولین برداشت از میگوی وانامی سخن می گفت ادامه داد: درسال گذشته به صورت آزمایشی  20 هکتار از مزارع این سایت به پرورش میگوی گونه جدید اختصاص یافت که با توجه به بررسی های لازم و نتیجه مطلوب  بازدهی رشد و ضریب تبدیل غذا به وزن میگو در پرورش دهندگان موجب رغبت در جایگزینی گونه وانامی به جای گونه هندی شد. میرزاده در ادامه اذعان داشت: در حال حاضر در بیش از 700 هکتار از مزارع پرورش میگوی استان از گونه وانامی استفاده می شود که با ارایه دوره های آموزشی و ترویجی شرایط  پرورش دو دوره در سال و پرورش مطلوب تر در مزارع استان را فراهم خواهیم کرد. مدیرکل شیلا هرمزگان در ادامه یادآور شد: در سالجاری از اواخر فروردین  ماه ذخیره سازی بچه میگو درمزارع استان  شروع شده است که در حاضر به وزن مطلوب رسیده و در بعضی از استخرها  وزن میگوها به بیش از 16 گرم رسیده که این وزن برای ارائه به بازار مناسب است و همزمان با برداشت دوره اول، با  یک هفته فاصله برای برداشت دور دوم در سال ذخیره سازی استخرها مجدداً انجام  خواهد شد. مدیرکل شیلات، هرمزگان را یکی از قطب های تولید میگو در کشور برشمرد و افزود: سه تا چهار ماه وقت برای دوره دوم  پرورش میگو، زمان وجود دارد که امیدواریم شاهد رشد و اضافه وزن مناسبی در تولید دور دوم  باشیم که وزن تقریبی  بطور متوسط به بیش از 20 گرم در هر میگو خواهد رسید که درمقایسه با میانگین تولید گونه سفید هندی که کمتراز 2 تن در هکتار بود میتوان به بیش از 6 تن در هکتار افزایش داد.
 مهدی شکوری معاون آبزی پروری شیلات ایران که سرپرست سازمان شیلات ایران را همراهی می کرد در این خصوص گفت: خوشبختانه ما در مزرعه خلیج نایبند در استان هرمزگان شاهد هستیم که پرورش میگو در سخت ترین شرایط می تواند ثمرات  اقتصادی مثبتی را به همراه داشته  باشد.  وی تلاش و وجود کارشناسان داخلی و استفاده از فن آوری  که در داخل کشوروجود دارد را موجب افزایش میزان تولید میگو پرورشی دانست و تصریح کرد: با رفع شدن برخی از مشکلات پرورش دهندگان ازجمله  تامین نقدینگی مورد نیاز و تامین به موقع نقدینگی پرورش دهندگان کشور می توانند از  ظرفیت هایی که در کشور ایجاد شده بیشترین استفاده را داشته باشند. شکوری افزود: در حال حاضر به صورت بالقوه حدود 9 هزار هکتار استخر آماده پرورش در اراضی جنوب کشور وجود دارد که در صورتی که بازار عرضه محصول تضمین شود و تولید کنندگان  اطمینان لازم را در فروش با قیمت مناسب داشته باشند میتوانند این مزارع را فعال کنند. معاون آبزی پروری شیلات ایران خاطر نشان کرد: امیدواریم با اجرایی شدن مصوبه هیات دولت در خصوص استمهال بدهی پرورش دهندگان میگو و همچنین مساعدت های دیگرازجمله تامین سرمایه در گردش مورد نیاز، همه پرورش دهندگان بتوانند مزارع خود را زیر کشت  میگو ببرند تا در سال های آینده شاهد باشیم که همه این ظرفیت های بالقوه که در حال حاضر آماده است  به کشت میگو اختصاص داده شده است.


اخبار برگزیده