خبرها


کشت صبرزرد برای دومين سال متوالي در هرمزگان

به گزارش روابط عمومي اداره كل منابع طبيعي هرمزگان برای دومین سال متوالی گیاه صبر زرد در استان هرمزگان کشت شد.
گیاه صبر زرد یا آلوئه ورا در كليه شهرستان هاي هرمزگان توسط بخش خصوصی با همکاری اداره كل منابع طبیعی، به ميزان 25 هكتار در سال گذشته و از ابتداي سال جار ي تا كنون 65 هكتار كشت شده است. در سال گذشته  مجموعاً 22تن ‍ژل از گياهان صبر زرد در استان هرمزگان برداشت شده است که به  استان هاي خوزستان، يزد و تهران جهت استفاده دارويي ارسال شده است.
این گیاه در سخت ترین شرایط قابلیت رشد دارد و با شرایطی همچون شوری و نامناسب بودن خاک تا حدی که در برخی نقاط هیچ گیاهی قادر به رویش نیست مقاوم است و رشد می کند. گیاه صبر زرد مقاوم به خشکی و شوری بوده که می توان با کشت آن در اراضي نامساعد علاوه بر ایجاد سرسبزی و اشتغالزایی در پیشرفت صنعت دارویی کشور نیز موثر واقع شد.
صبر زرد با نام علمی  Aloe Vera شناخته شده و يك گياه طبي با سابقه طولاني است و قدمت استفاده از آن به سال 1750 قبل از ميلاد مسيح بر مي گردد. امروزه اين گياه در اغلب مناطق نيمه گرمسيري و گرمسيري از قبيل منطقه كاراييب، جنوب ايالات متحده، آمريكاي لاتين و خاور ميانه مي رويد. بسياري از مردم نيز اين گياه را در گلدانهاي كوچك در منازل خود به منظور درمان سوختگي ها و بريدگي هاي جزئي پرورش مي دهند.
عصارة این گیاه به صورت ژل است كه مصارف داخلي دارد و از آنجا که دارای خواص ضد ميكروبي است، از آن براي درمان عفونتهاي ميكروبي مجاري معده اي- روده اي نيز استفاه می گردد؛ ژل این گیاه ماده ای را كه سبب تشديد زخمها مي شود كاهش مي دهد. به منظور استفاده از ژل صبر زرد، برگ آن را به صورت طولي برش دهيد و ژل داخل آن را خارج سازيد. سپس ژل به دست آمده را روي قسمت آسيب ديده بماليد.