خبرها


همایش بررسی راه های مقابله با شیوع بیماری نیوکاسل در هرمزگان
با توجه به شیوع بیماری نیوکاسل در استان های همجوار هرمزگان در استان های کرمان و شهرستان های داراب و جهرم در استان فارس همایشی با حضور مرغداران و کارشناسان امور دام با حضور دکتر قریب، مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان و مهندس ابراهیم طغرلی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان برگزار شد.
در ابتدای این آیین مهندس ابراهیم طغرلی معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی در خصوص اهمیت تولیدات دامی گفت: استان هرمزگان دارای 233 واحد تولیدی است که در هر دوره 4 میلیون و 200 جوجه ظرفیت این واحدهاست و در طول سال توانایی تولید 9 میلیون جوجه ریزی را داراست، اما از آنجا که تولید همیشه با آسیب هایی همراه بوده است تاکنون مرغداران نتوانستند از تمامی ظرفیت موجود استفاده کنند و چنین همایشی هایی می تواند با به اشتراک گذاشتن تجربیات و اطلاعات کارشناسان و تولیدکنندگان به ارتقای تولید در سطح استان کمک کند.
وی در پایان سخنانش از تولیدکنندگان خواست تا اطلاعات مربوط به واحدهای خود را به نحو دقیق به معاونت بهبود تولیدات دامی اطلاع دهند تا سازمان بتواند در جهت ارتقا و بهره وری آن استفاده مثمر ثمر کند. وی همچنین نقش بیمه را در امنیت تولید مرغ بسیار مهم ارزیابی کرد.
دکتر قریب مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان نیز در ادامه این همایش گفت: بیماری نیوکاسل در دو سال گذشته تلفاتی را در برخی استان ها نظیر خوزستان و فارس به همراه داشته است که شدت آن موجب شده تا نیوکاسل امروز به عنوان معضلی در این صنعت مطرح شود.
وی نسبت به وجود برخی بیماری ها در کنار نیوکاسل هشدار داد و افزود: هرچند ممکن است بیماری های دیگری ازقبیل برنشیت به تنهایی در گله ها تاثیر چندانی نداشته باشد، اما با بروز بیماری نیوکاسل مشکل گله ها دو چندان می شود؛ چراکه وجود چند بیماری تلفات را 40 تا 70 درصد افزایش خواهد داد در صورتی که به تنهایی تلفات بیماری مثل برنشیت 17 درصد بیشتر نخواهد بود.
وی از وجود بیماری نیوکاسل در پرنده های وحشی نظیر گنجشک و کلاغ خبرداد و افزود: این نشان دهنده این موضوع است که همیشه مرغداری های در کل دنیا با تهدیدهایی مواجه هستند و نمی توانیم بگوییم امروز استان های همجوار با آن روبرو هستند و این وضعیت برای ما تنها در حد یک تهدید باقی خواهد ماند؛ چراکه در صورت رعایت نکردن مسایل بهداشتی ما هم در استان با مشکل استان های همجوار روبرو خواهیم شد.
وی از تلفات 1/3 درصدی طیور در استان خبرداد و افزود: این حجم تلفات نسبت به کشور آمار بسیار پایینی است.
مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان از انجام بیش از یک هزار آزمایش از واحدها طی چندماهه اخیر سال جاری خبرداد و افزود: در سال گذشته 18 مورد مثبت بوده که امسال این میزان به 4 درصد رسیده که این 4 مورد هم با مدیریت مناسب کنترل شده است.
دکتر قریب مدیریت بهداشتی را مهمترین عامل جلوگیری از بروز بیماری نیوکاسل برشمرد و افزود: سه عامل رعایت کامل و دقیق مسایل بهداشتی، واکسیناسیون به موقع و دقیق و همچنین رعایت ضوابط قرنطینه ای مثلث ایمنی مرغداری هاست که در صورت رعایت نشدن هر کدام امنیت واحدها مورد هجمه قرار خواهد گرفت.
وی به رعایت تاریخ و زمان تزریق واکسیناسیون در دام تاکید کرد و افزود: 80 درصد واحدهای مرغداری در سطح استان فاقد دیوار و حصارکشی هستند که این مساله قرنطینه را با خلل جدی مواجه می کند، همچنین تردد به هرشکل و نحو بایستی تحت کنترل باشد و بهتر است هرچه سریعتر بهسازی و حصارکشی واحدهایی که فاقد این دیوار هستند در دستور کار قرار بگیرد.
وی همچنین خرید واکسن را از فروشنده های معتبر مهم ارزیابی کرد و تصریح کرد: 70 درصد ایمنی جوجه در هفته اول اعمال می شود در صورتی که تاکید تولیدکنندگان در هفته های آخری است که جوجه در حال افزایش وزن است.
وی تراکم بیش از اندازه را یکی از دلایل بروز بیماری ها عنوان کرد و افزود: بایستی پس از خرید واکسن اثربخشی آن را آزمایش کنیم چراکه تغییر دما واکسن را از بین می برد.
دکتر دستمزد سرپرست شبکه بهداشت شهرستان بندرعباس نیز در این همایش گفت: از بین روش های واکسینه قطره چشمی، آشامیدنی، اسپری و تزریقی پیشنهاد می شود که روش تزریقی استفاده گردد چراکه اثربخشی آن مطمئن تر است. همچنین در استفاده از واکسن تاریخ ساخت و مصرف بسیار حایز اهمیت است.
دستمزد آب کولردار، املاح خنثی کننده در آب همچون کلسیم و گرم بودن آب را موجب خنثی شدن اثر واکسن دانست و افزود: بهتر است بعد از واکسن جهت اطمینان از بین گله نمونه برداری و آزمایش شود تا میزان اثربخشی واکسن مشخص گردد.
وی نسبت به ریختن جوجه دو سنه در یک سالن هشدار داد و افزود: زنده فروشی مرغ توسط تولیدکننده در واحد و رعایت نکردن مسایل بهداشتی از جمله مواردی است که بیش از هرچیز تولیدکننده از آن متضرر خواهد شد همچنین در صورت بروز هرگونه بیماری تولیدکننده نباید این خبر را از دید کارشناسان دور نگه دارد چراکه در صورت اطلاع به موقع می توان بهتر هر بیماری را کنترل کرد.


اخبار برگزیده