خبرها

آب سد شمیل و استقلال ۲هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی زیردستش را سیراب می کند
در جلسه مشترکی بین رییس سازمان جهادکشاورزی و مدیر آب و خاک با مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان و کارشناسان معاونت بهره برداری وضعیت تحویل آب به صیفی کارانی که حق آب از شبکه آبیاری میناب ندارند مورد بررسی قرار گرفت.
با تامين بيست ميليون مترمكعب آب از محل صرفه جوئي ازمحل سد استقلال ميناب و سدهاي شميل و نيان، صيفي كاران شمال دشت ميناب درسال زراعي جديد از نعمت آب بهره مند مي شوند.
جعفر زير راهي درنشست مشترك آب و كشاورزي استان گفت: دولت از تمامي ظرفيت هاي موجود براي ارتقائ سطح معيشت كشاورز ان پر تلاش استفاده مي كند .وي با بيان اين موضوع كه امروزه آب مهمترين عنصر وپايه اصلي توسعه است گفت : مشاركت كشاورزان درفرهنگ سازی برای مصرف بهینه آب کشاورزی ضروری است .مديرعامل آب منطقه اي هرمزگان با قدرداني از كشاورزان صبور و مصمم استان هرمزگان گفت آنچه كه مي تواند بستر رشد و رونق بخش كشاورزي را مهيا سازد تغيرالگوي كشت و بهینه سازی روش های نوین آبیاری در بخش کشاورزی  وتلاش درجهت بهره وري بيشتر ازمنابع آب استان است .جعفر زير راهي با اشاره به جلسات مشترك دو نهاد اجرايي دربخش كشاورزي گفت : شکل گیری مدیریت جامع و تدوین یک برنامه علمی مدون در بخش آب به ویژه در حوزه مدیریت مصرف و تقاضا بيانگر درك ضرورت همكاري هاي بيشتر سازمان جهاد كشاورزي و آب منطقه اي هرمزگان است كه منجر به اقدامات موثردرجهت حل مشكلات كشاورزان شده است . وي باابراز خرسندي از تفاهم و همكاري دوجانبه سازمان جهادكشاورزي و شركت آب منطقه اي هرمزگان گفت : با تامين اعتباري معادل يكصدو بيست ميليون تومان فادر خواهيم بود از نيمه اول شهريورماه سال جاري تاپايان آذر ماه امسال ميزان بيست ميليون آب با كيفيت مناسب به صيفي كاران شمال دشت ميناب تحويل دهيم.
در این جلسه به استناد به منابع آب موجود در سد استقلال میناب و سد شمیل با اولویت تامین آب شرب بندرعباس، بررسی راهکارهای استفاده بهینه از این منابع و چگونگی مصارف آن در مقابله و گذر از بحران خشکسالی و بی آبی و همچنین استفاده هر چه بهتر از آب مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه مهندس حسین مویدی، معاون حفاظت و بهره برداری شرکت سهامی آب منطقه تعداد کشاورزان ذینفع و مجل جغرافیایی توزیع آب، چگونگی توزیع آب و پیش نیازهای لازم جهت تحویل آن از جمله لایروبی شبکه های انتقال، تعمیر و مرمت، تعمیر  و یا تعویض دریچه های آبگیر، بتن ریزی محل های آسیب دیده، بوته زنی جاده سرویس ها و سرویس دریچه های تنظیم کننده سطح آب را تشریح شد.
در ادامه جلسه چندین مصوبه به تصویب رسید که در آن معاونت طرح و توسعه شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان متعهد گردید زمینه های لازم در خصوص خریداری، حمل، نصب و آماده سازی دریچه های خروجی تحویل آب در سد شمیل از طریق پیمانکاران پیگیری و در اول شهریورماه 89 میزان یک هزار لیتر در ثانیه برابر با 10 میلیون مترمکعب آب از از سد شمیل جهت تامین آب اراضی قابل آبیاری و زیرپوشش شبکه آبیاری میناب متناسب با شرایط فنی کانال ها و خطوط انتقال تحویل نماید.
در مصوبه دوم مقرر شد؛ سازمان جهادکشاورزی استان متناسب با میزان آب تحویلی، اراضی قابل کشت و تشکل های توزیع کننده آب را شناسایی و جهت انعقاد قرارداد به شرکت میناب رود معرفی نماید.
همچنین در مصوبه ای دیگر مقرر شد آب تخصیص یافته 20 میلیون مترمکعب باشد که 10 میلیون مترمکعب آن از سد شمیل و 10 میلیون مترمکعب باقی مانده از محل صرفه جویی آب در بخش حقابه بران در اختیار کشاورزان صیفی کار قرار گیرد.
در مصوبه چهارم آمده است که طبق اعلام نظر سازمان جهادکشاورزی استان میزان آب تخصیص یافته تنها نیاز آبی 2 هزار و 500 هکتار از اراضی قابل کشت را تامین می نماید که توزیع آن متناسب با نظریه کارشناسی کارشناسان دو مجموعه و شرایط فنی کانال ها خواهد بود.
در مصوبه پنجم این هم اندیشی متذکر شده است که با توجه به شرایط و محدودیت زمانی در کشت مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون ریال تخصیص داده شده توسط معاونت محترم عمرانی استانداری هرمزگان به منظور آماده سازی شبکه و آب اندازی آن نیاز است که متناسب با محدودیت زمانی به نحوی که امکان آماده سازی مسیر باشد در اختیار شرکت آب منطقه ای هرمزگان قرار گیرد.
مصوبه ششم این جلسه پایان فصل کشت و تحویل آب را آذرماه دانسته و در ادامه آورده است؛ تحویل دهندگان آب ملزم به کشت گونه هایی متناسب با محدودیت زمانی تحویل آب خواهند بود و در پایان مدت تعیین شده آب قطع و شرکت سهامی آب منطقه ای هرمزگان و شرکت بهره برداری میناب رود هیچ گونه مسئولیتی در قبال ضرر و زیان های ناشی از تخلف در کشت گونه هایی نامناسب محدوده زمانی ذکر شده نخواهد داشت.
در این هم اندیشی ناظر توزیع میزان آب تخصیص یافته شرکت میناب رود معرفی شده است و تحویل آب منوط به تحقق بندهای یک و 5 گردیده است.


اخبار برگزیده