خبرها


توزیع گل به مناسبت روز ملی گل و گیاه
علینقی صالحی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان به مناسبت روز ملی گل و گیاه از وضعیت تولید گل در این استان و از توزیع گل و گیاهان دارویی بین مردم خبرداد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان به مناسبت روز ملی گل و گیاه از وضعیت تولید گل در این استان خبرداد و گفت: استان هرمزگان به دلیل شرایط خاص اقلیمی، یکی از مناطق مستعد کشت گل و گیاه زینتی است و تویلد محصول خارج از فصل سبب شده که همه ساله تعداد زیادی از گل کاران از دیگر مناطق کشور جهت تولید گل هایی نظیر گلایول، آفتابگردان، مریم، تاج خروس به استان هرمزگان آمده و در شهرستان های میناب و بندرعباس مبادرت به تولید گل های شاخه بریده کنند.
صالحی در ادامه افزود: به دلیل خشکسالی سطوح زیرکشت این گونه گلها کاهش پیدا کرده به گونه ای که در سال 88 در شهرستان میناب و بندرعباس بیش از 20 هکتار از اراضی به زیر کشت گل های شاخه بریده رفته است.
وی در خصوص سطح زیرکشت گل در هرمزگان هم یادآور شد: در سطح 50 هکتار گل های گلایول، آفتابگردان و مریم و همچنین در سطح نیم هکتار در شهرستان حاجی آباد گل محمدی و در سطح 60 هکتار در شهرستان های میناب، پارسیان، بندرعباس و بندرلنگه آلوئه ورا  کشت می گردد.
وی ضمن اشاره به دو واحد تولیدی گل و گیاه زینتی که در شهرستان رودان و حاجی آباد موفق به کسب پروانه تاسیس شده و تولید گل و گیاهان زینتی را شروع نموده اند، افزود: همچنین دو واحد گلخانه ای نیز به تولید و پرورش گل های زینتی در مجتمع گلخانه ای سرخون بندرعباس اقدام نموده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی همچنین از شناسایی و جمع آوری 292 گونه گیاه دارویی توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان خبرداد.
محراب عبدالعلیان کارشناس گیاهان زینتی سازمان جهادکشاورزی ارزش ریالی فروش گیاهان دارویی و زینتی در استان را بیش از 120 میلیارد ریال دانست و افزود: در استان 8 هکتار به صورت گلخانه ای در شهرستان های حاجی آباد و بندرعباس به کشت نشاء گلخانه ای و گل های شاخه بریده اختصاص یافته است.
وی همچنین با اشاره به روز ملی گل و گیاه از توزیع گل و گیاه و برگزاری غرفه گل و گیاه در نمایشگاه هفته جهادکشاورزی که در سازماتن جهاد کشاورزی هرمزگان برگزار شده بود، خبرداد و تصریح کرد: در روز ملی گل و گیاه سازمان اقدام به توزیع گل و گیاهان زینتی و دارویی به ارزش 8 میلیون ریال بین کشاورزان و مراجعه کننندگان به نمایشگاه در هفته جهادکشاورزی نموده تا ضمن ترویج استفاده از  گل، مراجعین را ترغیب به کشت و نگهداری این گیاهان نمایند.
عبدالعلیان در پایان یادآور شد: بیش از 80 درصد نیاز استان به گل از خارج از استان تامین می شود که از افرادی که اقدام به کشت و توسعه تولید این محصولات نمایند حمایت خواهد شد.