خبرها

برداشت گواوا در هرمزگان
مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان از آغاز برداشت گواوا در این استان خبرداد.
مدیر باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان از برداشت گواوا از باغات این استان خبرداد و گفت: از 20 هکتار اراضی استان که به کشت گواوا اختصاص یافته، در سال گذشته میزان بیش از 12 تن محصول گواوا با میانگین عملکرد8 تن در هر هکتار عاید باغداران این محصول شده است.
پاکاری از میزان سطح زیرکشت گواوا در سالجاری سخن به میان آورد و افزود: در سالجاری بیش از 45 هکتار از اراضی هرمزگان به کشت گواوا اختصاص یافته است که پیش بینی می شود بیش از 20 تن محصول گواوا از اراضی استان برداشت شود.
وی نقاط مهم کشت گواوا را شهرستان های میناب، رودان، جاسک و بندرعباس برشمرد و عنوان کرد: مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری ها ، تغذیه مناسب و همچنین توزیع مناسب کود جهت بهره وری تولید در سطح هکتار و نیز افزایش سطح زیرکشت این محصول در سال گذشته در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر باغبانی بهبود عملیات بهزراعی را در سال های اخیر مثبت ارزیابی کرد و افزود: قیمت مناسب این محصول نسبت به میوه های دیگر از مزیت های تولید گواوا در استان هرمزگان است.
پاکاری اقلیم هرمزگان را مساعد برای کاشت، پرورش و تولید این محصول دانست و افزود: شهرستان میناب از نظر سطح زیرکشت و تولید رتبه نخست استان را داراست.
مدیر باغبانی جهادکشاورزی در پایان فصل کاشت درخت گواوا  را زمستان برشمرد و تصریح کرد: فصل برداشت این محصول از خردادماه آغازو تا پایان شهریورماه ادامه خواهد داشت.
گفتنی است گواوا میوه ای گرمسیری است.این گیاه، درختچه ای است همیشه سبز که برگ های آن بدون کرک یا پوشیده از کرک است و دارای گل های معطری است. میوه آن گوشتدار و دانه های آن مانند حبه انگور در گوشت قرار دارد. رنگ میوه قرمز یا زرد و میوه آن شیرین که آن را به طور خام یا پخته به شکل مربا و ژله می خورند. میوه آن سبز رنگ و نسبتاً درشت و مزه ی آن چیزی بین سیب و به است. از جمله میوه هایی است که دوره رسیدن آن طی نگهداری ادامه می یابد. هرچه دوره رسیدن آن کامل ترباشد، نرم تر، خوشمزه تر و دارای عطر بیشتری خواهد بود. چنانچه آن را به صورت سفت خریدید، داخل یخچال همراه با میوه ای مثل سیب داخل پلاستیک بگذارید، نرم تر خواهد شد. البته دو رقم اصلی این میوه به صورت با دانه و بی دانه به فروش می رسد که بی دانه کمی گرانتر از با دانه است.