خبرها


برگزاری همایش فرهنگ و مدیریت جهادی

 به مناسب هفته جهادکشاورزی، همایش فرهنگ و مدیریت جهادی با حضور ناطق معاون استاندار، حجت الاسلام عباس خاک مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگل ها و مراتع کشور و همچنین مهندس سیدنصیر سیدمحمدی رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان و حجت الاسلام محمود فخرایی مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با حضور کارشناسان، مروجان کشاورزی و نمونه های برتر بخش کشاورزی برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حجت الاسلام محمود فخرایی، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان ضمن تبریک به مناسبت هفته جهادکشاورزی گفت: امام خمینی(ره) موسس جهادسازندگی است و این افتخاری بزرگی برای جهاد است تا جایی که خود امام هم در دوران جنگ تحمیلی جهادسازندگی را سنگرسازان بی سنگر خواند.
وی به فرهنگ جهاد اشاره کرد و افزود: بعد از حکومت طاغوت فاصله بین عمران روستاها و عمران شهری بسیار زیاد بود و همین فرهنگ و مدیریت جهادی بود که در مدت زمان کمی توانست این فاصله بسیار را به حداقل برساند.
در ادامه این همایش حجت الاسلام خاک مسئول نمایندگی حوزه ولی فقیه در سازمان جنگل های و مراتع کشور گفت: فرهنگ و مدیریت جهادی پیشینه در تاریخ دارد و ادامه خدمات انبیاء الهی است.
وی با اشاره به اینکه بشر به عنوان اشرف مخلوقات به خواسته خدا بایستی زیبا زندگی کند، تصریح کرد: مهمترین فن و دانش برای احقاق زندگی مناسب شان انسان، مدیریت است و مدیریت جهادی، مدیریت اسلامی است و مصادیق آن را می توان در عهدنامه مالک اشتر دید.
وی به نقل از ایت ا... جوادی آملی تصریح کرد: 82 درصد از مفاهیم حقوق بشر مطابق با موازین اسلامی است و بیش از 8 درصد هم مغایرتی با اسلام ندارد، اما مابقی با شرع، عرف اسلام و فرهنگ ایرانی در تضاد است.
وی به اهمیت قرآن به مدیریت اشاره کرد و افزود: 180 آیه از قرآن کریم به مباحث مدیریتی پرداخته است و بیش از 5 هزار حدیث از ائمه وجود دارد که مربوط به مباحث مدیریتی است.
وی در پایان به ذکر حدیثی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: خدا رحمت کند انسانی که دانش ما را زنده کند و آن را یاد بگیرد و به مردم دانش ما را یاد بدهید. مردم از دانش ما پیروی خواهند کرد. چرا که حرف ائمه بر مبنای فطرت و ذات انسان است.
در ادامه این مراسم رمضان پور، مدیرعامل کانون خبرگان کشاورزی استان هرمزگان از وضعیت بازاریابی محصولات کشاورزی گلایه کرد و افزود: در تعیین قیمت محصولات کشاورزی تولیدکنندگان سهمی ندارند و کسی که از منافع مالی تولید در کشاورزی بهره می برد بیشتر دلالان هستند تا تولیدکنندگان و حتی عرضه کنندگان رسمی و این مشکل اصلی کشاورزی امروز استان است.
وی در پایان انسجام بین کشاورزان، ایجادتشکل ها و همچنین مدون کردن خواسته ها و برنامه ریزی جهت پیدا کردن راه حل را راهگشای مشکلات کشاورزان دانست.
در ادامه این مراسم سیدنصیر سیدمحمدی، رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان با یادآوری تاسیس جهادسازندگی به دستور امام در سال 58 گفت: فاصله عمرانی بین روستا و شهر در قبل از انقلاب بسیار زیاد بود و شرایط نامناسبی را در روستاها ایجاد کرده بود که تاسیس جهادسازندگی خدمات زیادی را برای این قشر زحمت کش به همراه داشت.
وی به خدمات جهادسازندگی در دوران هشت ساله دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: حضرت امام جهادگران را سنگرسازان بی سنگر خواند و این افتخاری بزرگ برای جهادسازندگی است.
وی به بروز خشکسالی در سالیان اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به افزایش دو برابری جمعیت تولیدات محصولات کشاورزی بعد از انقلاب چهار برابر شده است که این نشان دهنده توسعه علمی کشاورزی بعد از پیروزی انقلاب است.
وی به خودکفایی گندم در سالیان اخیر اشاره کرد وافزود: کشور ما تا چند سال قبل یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در سطح جهان بود که خوشبختانه با تلاش مستمر ضمن خودکفایی گندم توانستیم به صادارت این محصول استراتژیک هم دست پیدا کنیم.
وی قیام در راه خدا را کلیدواژه موفقیت جهادکشاورزی برشمرد و افزود: ورود ارزش ها بین کارکنان موجب شد که در جهادکشاورزی بتوانیم شاهد تلاش و همت مضاعف کارکنان باشیم که استقرار سیستم های آبیاری تحت فشار در استان را می توانیم از مصادیق آن نام ببریم که بیش از 305 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی داشته است.
در ادامه این مراسم ناطق معاون استاندار هرمزگان ضمن تبریک به مناسبت هفته جهادکشاورزی از رییس سازمان جهادکشاورزی تقدیر و تشکر کرد و در ادامه گفت: استان هرمزگان از نادر استان هایی است که جمعیت روستایی آن بیشتر از جمعیت شهری آن است و این اهمیت سازمان جهادکشاورزی به عنوان ارگانی که جمعیت روستایی را تحت خدمات خود قرار می دهد را دو چندان می کند.
وی به سهم 9 درصدی کشاورزی از تولید ناخالص استانی اشاره کرد و افزود: اما متاسفانه ناخواسته در چهار دوره برنامه توسعه توجه کمتری به بخش کشاورزی شده است که امید می رود این نگاه تغییر کند و با توجه به برنامه های واگذاری پایگاه های اقتصادی به بخش خصوصی امید می رود در این راستا سازمان جهادکشاورزی نیز در راستای توسعه تکنولوژی های نوین و ترویج آن بین بهره برداران اقدام کند و عرصه تولید را به بخش خصوصی واگذار نمیاد.
وی بازاریابی را چرخه مفقوده بخش تولید کشور خواند و افزود: با نگاهی به شهرک های صنعتی می بینیم بیش از یک سوم آنها به تعطیلی یا ضررده شده اند و عدم پیوند تولیدکننده و مصرف کننده بدون دخالت دلالان سودجو موجب بروز این مشکلات است.
در پایان این مراسم از 25 نفز از نمونه های برتر بخش کشاورزی با ذکر دلایل انتخاب آنان به عنوان نمونه های برتر برگزار شد.