خبرها


آغاز مبارزه غیرشیمیایی زنجره خرما در بندرخمیر

مهدی عباس پور، مدیر جهادکشاورزی شهرستان بندرخمیر از آغاز مبارزه غیرشیمیایی با زنجره خرما(شیره یا عسلک خرما) با استفاده از نوار زرد رنگ و کارت زرد جهت ازبین بردن آفات نخیلات این شهرستان خبرداد.

مدیر جهادکشاورزی بندرخمیر از آغاز مبارزه غیرشیمیایی با زنجره خرما(شیره یا عسلک خرما) با استفاده از نوار زرد رنگ و کارت زرد جهت از بین بردن آفات نخیلات این شهرستان خبرداد و گفت: در شهرستان بندرخمیر بیش از یک هزار و 250 هکتار باغات نخیلات وجود دارد که سعی داریم ضمن حفاظت از نخیلات، سلامت محیط زیست هم در نظرگرفته شود.

وی در خصوص میزان توزیع اقلام مورد نیاز اجرای این طرح گفت: با توزیع 31 رول 100 متری معادل 3 هزار و 100 متر نوار زرد سطح 5/ 15 هکتار و 400 عدد کارت زرد سطح 5/ 2 هکتار را تحت پوشش مبارزه غیرشیمیایی قرار داد که جمعاً بیش از 18 هکتار از نخیلات شهرستان شامل 2 هزار نخل در این طرح تحت پوشش طرح مبارزه غیرشیمیایی زنجره خرما قرار گرفت.

مدیر جهادکشاورزی بندرخمیر زنجره خرما را یکی از آفات زیان آور مناطق خرماخیز استان دانست و افزود: این آفت با استفاده از خرطوم شیره برگها و مواد سبزینه را می مکد و فضولات شیرین و چسبنده  ای را از خود روی سطح زیر و روی برگ ترشح می کند و موجب عدم رشد کافی میوه ها می شوند.

وی حشره کامل را به رنگ زرد یا زرد متمایل به سبز دانست و افزود: زنجره خرما دارای دو نسل زمستانه و تابستانه است که نسل تابستانه از اواسط اردیبهشت تا اوایل مردادماه دیده می شود که خسارت ناشی از آفت زنجره هر ساله باعث کاهش کیفیت و افزایش تلفات محصول در سطح منطقه می شود.

عباس پور از ردیابی و مبارزه به روش شیمیایی و غیرشیمیایی جهت کنترل این آفت خبرداد و افزود:به منظور ترویج و تویلد محصول سالم و پایدار نسبت به توزیع و نصب نوار و کارت زرد در روستاهای تابعه که بیشتر ارقام خنیزی و موصلی را در بر می گیرد اقدام شده است که پیش بینی می شود در پایان فصل برداشت امسال بیش از 500 تن خرما از سطح نخیلات شهرستان برداشت شود.