خبرها

مصادیق اصلاح الگوی مصرف در سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان
آغاز سال 88 همراه بود با نامگذاری این سال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال«اصلاح الگوی مصرف» لذا این مهم موجب شد که سیاست های کلان و اولویت های سازمان جهادکشاورزی هرمزگان جهت تحقق فرمایشات معظم له معطوف به این اصل گردد تا جایی که اولویت های سازمان محور اصلی خود را منطبق با این فرمایش نمود. در زیر بخشی از موفقیت های سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری را می خوانیم:
اولین مصداق؛ آبیاری تحت فشار
هر چند خشکسالی عمده ترین مشکل سال های اخیر استان هرمزگان دربخش کشاورزی به حساب می آید اما این مشکل معظلی همیشگی در کشور محسوب می شود، لیک استقرار سیستم های آبیاری نوین به منظور استفاده بهینه در مصرف آب می تواند حجم عظیمی از کمبود آب در عرصه کشاورزی در استان را مرتفع سازد.
تا قبل از سال 88 به طور میانگین سالیانه 3 هزار و 500 هکتار از اراضی استان به آبیاری تحت فشار مجهز می شدند اما این در سال اصلاح الگوی مصرف این میزان به بیش از 11 هزار و 500 هکتار رسید یعنی در یک سال 3 برابر سنوات قبل در استان استقرار ابیاری تحت فشار در استان هرمزگان ارتقا یافت.
با استقرار سیستم آبیاری تحت فشار و افزایش راندمان مصرف آب به عنوان حیاتی ترین عنصر کشاورزی، سازمان جهادکشاورزی هرمزگان موفق شد سالیانه 90 میلیون مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی نمود و در این راستا صرفه جویی در فرآیند تولید خللی بودجود نیاورد بلکه تنها از اتلاف آب تا 70 درصد جلوگیری کرد.
دومین مصداق؛ کشت نشاء مکانیزه
تولیدات خارج از فصل صیفی و سبزیجات در هرمزگان از مزیت های بسیار مهم بخش کشاورزی به حساب می اید تا جایی که سالانه بین بالغ بر 50 هزار هکتار از اراضی استان به کشت محصولاتی از قبیل گوجه فرنگی، فلفل و ... اختصاص می یابد و در این راستا گوجه فرنگی از جایگاه خاصی در تولیدات خارج از فصل در هرمزگان برخوردار است.
در این استان سالانه بیش از 13 هزار هکتار از اراضی به کشت این محصول اختصاص می یابد که در کشت این محصول در سال 87 از این میزان تنها 170 هکتار بوسیله نشا مکانیزه کشت گردید که در این سال نزدیک به 2 میلیون نشا مکانیزه مورد استفاده کشاورزان قرار گرفت اما خوشبختانه در سال بعد یعنی سال 88 میزان استفاده از نشاء مکانیزه به 42 میلیون و 500 هزار نشاء رسید و توانست سطحی بالغ بر 3 هزار و 500 هکتار از اراضی را تحت پوشش این نوع نشاء قرار دهد.
در تولید نشاء مکانیزه مصرف بذر در یک هکتار از 450 گرم به 70 گرم بذر کاهش پیدا می کند و به همین سبب هزینه بذر از یک میلیون تومان به 136 هزار تومان می رسد تا با مکانیزه کردن کشت نشاء هزینه خرید بذر تا یک هفتم کاهش پیدا کند. در این فرایند شاهد کاهش 846 هزار تومانی هزینه بذر در هر هکتار هستیم. همچنین باید یادآور شد که در تولید نشا به روش مکانیزه محصول سالم تر و دارای مزیت های مطلوبی نسبت به روش سنتی است.
مصداق سوم؛ کشت داربستی
برای اولین بار در استان هرمزگان کشت داربستی با مساحت 71 هزار متر مربع به مرحله اجرا در امد. در این طرح شاهد افزایش تولید بیش از 7 برابری محصول در هر هکتار بودیم به نحوی که در شیوه سنتی در هر هکتار 25 تن محصول گوجه فرنگی برداشت می گردد اما در روش کشت داربستی 180 تن محصول در هر هکتار عاید تولیدکنندگان خواهد شد. افزایش کمی و کیفی محصول از جمله نکات مهم در این روئش است اما از طرفی کاهش خسارات آفات و صرفه جویی در مصرف اب، افزایش بهره وری در اب و خاک از مزیت های دیگر این روش به حساب می آیند. همچنین کاهش 10 برابری هزینه احداث در این روش در قیلاس با کشت گلخانه ای از نکاتی است که هزینه احداث روش داربستی را برای کشاورزان کاهش می دهد و بهره بردار از طرفی با کاهش هزینه 10 برابری در احداث و افزایش تولید بیش از 7برابری نسبت به روش سنتی روبرو خواهد بود.
مصداق چهارم؛ کنترل غیرشیمیایی آفات
وجود باقی مانده سموم بر روی محصولات کشاورزی و انجام حداقل 10 تا 12 نوبت سمپاشی لزوم مبارزه غیرشیمیایی را به منظور تولید محصول سالم و کاهش مصرف سموم در نتیجه کنترل پایدار افات به دلیل خاصیت خوداتکایی کنترل بیولوژیک را امری اجتناب ناپذیر می کند. بازگرداندن تعادل به اکو سیستم با اجرای مستمر عملیات کنترل غیرشیمیایی می تواند در تولید سالم نقش بسزایی داشته باشد.  مبارزه غیرشیمیایی در هرمزگان تا قبل از سال 88 به طور سالانه بین 100 تا 150 هکتار با استفاده از کارت زرد و مرفون تحت پوشش خود قرار می داد، اما در سال 88 طرح مبارزه بیولوژیک در سطح 3 هزار هکتار به مرحله اجرا درآمد.
هزینه هر نوبت سمپاشی در مزارع گوجه فرنگی به طور متوسط 400 هزار ریال براورد می شود که می بایست بین 10 تا 12 نوبت اجرا شود، اما این در صورتی است که هزینه هر زنبور براکون 45 ریال و هزینه هرگرم زنبور تریکوگراما 25 هزار و 350 ریال است که علاوه بر حفظ محیط زیست و تولید محصول سالم اختلاف بسیار زیادی بین هزینه کنترل بیولوژیک و کنترل شیمیایی وجود دارد، همچنین زنبورهای یادشده از اقلیم استان یافت شده تا ماندگاری آنان در محیط با احتمال بیشتری روبرو باشد همچنین بیش از 20 نفر کارشناس جهت تولید و نظارت زنبورهای یادشده و اجرای این عملیات به کار گرفته شده است.
سخن آخر
در سازمان جهادکشاورزی هرمزگان می توان مصادیق دیگری در بخش های دیگر در تحقق سال اصلاح الگوی مصرف یافت اما اشاعه این نگاه به حوزه های تخصصی و مهندسی رویکردی جدید و منحصر بفردی بود که این سازمان در تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب داشت.