خبرها


بهره برداری از کشت داربستي گوجه فرنگي در هرمزگان

همزمان با ایام ا... دهه فجر انقلاب اسلامي مزرعه يك هكتاري داربستي گوجه فرنگي خمير با اعتبار 250 ميليون ريال به نمایندگی از 21 هزار متر مربع کشت داربستی در سراسر استان با اعتباری بالغ 440 میلیون ریال به بهره‌برداري رسيد.
ایرج بقایی پور، معاون توسعه و مدیریت منابع انساني استانداري هرمزگان ضمن تقدير از تمام دست‌اندركاران امور بخش كشاورزي استان بيان كرد: ايجاد سيستم‌هاي جديد و بهينه كشاورزي سبب پويايي هر چه بيشتر اين بخش مي‌شود.
عبدالرضا ناطق، معاون استاندار هرمزگان در آیین این افتتاح گفت: طرح‌هايي همانند كشت داربستي گوجه فرنگي در هرمزگان سبب بهره‌وري بيشتر و صرفه‌جويي در منابع آبي با توجه به اقليم خشك استان خواهد شد.
معاون سازمان جهاد كشاورزي استان نيز با اشاره به ويژگي‌هاي كشت داربستي گوجه‌فرنگي گفت: شيوه جديد توليد گوجه فرنگي در استان به عنوان الگو و در حدود هشت هكتار از اراضي در حال انجام است.
ايرج بقايي‌پور ضمن تشریح تفاوت های این نوع کشت با کشت سنتی تصریح کرد: در هر هكتار از اين شيوه كشت 200 تن محصول در هر هكتار عاید کشاورز حواهد شد و اين در صورتی است که در كشت سنتي در هر هكتار 25 تن محصول گوجه فرنگي برداشت مي‌شود.
وي همچنين هزينه‌هاي سازه و نگهداري اين نوع شيوه كشت را يك دهم کشت گلخانه ای عنوان كرد و افزود: محصول توليدي در اين نوع كشت به دليل بازار پسندي و كيفيت برتر مورد توجه مصرف كننده و توليد كننده قرار گرفته است.
این مقام مسئول در سازمان جهاد كشاورزي هرمزگان همچنين با اشاره به مزرعه داربستي گوجه فرنگي خمير اظهار داشت: اين مزرعه داراي مساحت يك هكتار و با صرف اعتبار 250 ميليون ريال به طور مشترك در بين سرمايه‌گذار بخش خصوصي و سازمان جهاد كشاورزي ايجاد شده است.
بقايي‌پور همچنين افزود: در اين مزرعه به عنوان نمونه از سيستم‌هاي تحت فشار آبياري، نشاهاي مكانيزه و مبارزه با آفات در شيوه‌هاي جديد نيز مورد استفاده قرار مي‌گيرد. وي در پايان با اشاره به توسعه روز افزون كشت محصولي همانند گوجه‌فرنگي در هرمزگان از مسئولان خواست كه به بازار‌يابي و فراهم آوري زمينه‌هاي صادرات اين محصول در راستاي حمايت از قشر كشاورز مبادرت ورزند زيرا كه با در اختيار درآمدن تكنولوژي‌هاي نو در بخش كشاورزي استان شاهد ارتقاي حجم توليد روز افزون محصولات هستيم و در صورت عدم چاره انديشي براي بازاريابي در آينده شاهد خسارات زيادي خواهيم بود.
وی ضمن اشاره به افزایش تولید در این روش در خصوص مزیت های این روش اذعان داشت: افزایش کمی و کیفی محصول از جمله نکات مهم این روش است، همچنین بازارپسندی محصول، کاهش مصرف سم و کیفیت بالا از دیگر مزیت های این شیوه است. معاون سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه افزود: کاهش خسارات آفات و صرفه جویی در مصرف آب، افزایش بهره وری بهینه در آب و خاک با توجه به اینکه می توان در هر هکتار بیش از 4 برابر روش سنتی افزایش تولید داشت هم از نقاط قوت و مزیت های دیگر کشت داربستی است.