خبرها


کشت گیاه دارویی خردل در بندرعباس

منصور شفیعی، مدیر جهادکشاورزی شهرستان بندرعباس از کشت گیاه خردل در بندرعباس خبر داد.
مدیر جهادکشاورزی بندرعباس از کشت گیاه خردل در این شهرستان خبر داد و گفت: در سال گذشته 30 هکتار از اراضی بخش فین به زیر کشت خردل رفته بود که امسال با توجه به آبگیری سد سدچلوگهره و تاثیرات مثبت آن بر آب منطقه امسال این میزان به 85 هکتار رسیده است.
وی میزان برداشت سال گذشته را 60 تن اعلام کرد و افزود: عملکرد این محصول در سال گذشته 2 تن بود که امسال با توجه به نظارت های کارشناسان و توزیع نهاده ها وسم این میزان به 3 تن در هر هکتار رسیده است که با توجه به افزایش 55 هکتاری این محصول در منطقه فین پیش بینی می شود امسال برداشت این محصول به 250 تن برسد.
منصور شفیعی فصل کاشت خردل را از ابتدای آبان ماه تا اواخر آبانماه دانست و تصریح کرد: از 15 اسفند برداشت خردل شروع و تا پایان اسفندماه ادامه خواهد داشت.
وی بندرعباس را در کشت این محصوا دارای رتبه اول استانی دانست و افزود: آبگیری سد چلوگهره موجب افزایش دبی آب شده است که بر کشاورزی منطقه تاثیر شگرفی گذاشته است.
شایان ذکر است که «خَردَل» نوعی گیاهی دارای دانه‏های سیاه خیلی ریز که در کوچکی و بی مقداری ضرب المثل است. در آیه ۴۷ سوره انبیا و آیه ۱۶ سوره لقمان هم به همین معنی کنایی آمده‌است.